2006-04-15

det här med fasta

Sitter bredvid min gourmet till dotter. Hon äter oliver och osttärningar (föredrar fetaost, men svecia var uppenbarligen ok). Jag funderar på fastan.

För första gången på många år har jag inte fastat någonting i år. Jag insåg redan i januari att det aldrig skulle hålla i år, så jag försökte inte ens. Men nu saknar jag det, får jag erkänna. Det är någonting med ett så påtagligt uttryck för tro och tradition som tilltalar. Det är klart att det har varit skönt att dricka kaffe och äta godis (eller vad det nu har varit som jag har fastat förr) men den naturliga gemenskap som blir mellan oss fastande saknar jag, och den längtan man automatiskt (och förvisso banalt) känner efter påsknatten och fastans slut, den saknar jag också.

Men, det kommer nya chanser.

3 kommentarer:

Vonkis sa...

Måste erkänna att jag har dålig koll på det här med fastan. Är det, som låten säger, fasta från jul till påsk? Vad får man äta under fastan? Jag har som sagt dålig koll på det här.

Maria sa...

Fastan är under ca 40 dagar innan påsk, från askonsdagen (dagen efter fettisdagen) till påsknatten. Man fastar generellt inte på söndagar (svensk tradition: från 18 på lördagen till 18 på söndagen).
Den traditionella fastan som den firats i katolska länder innebär att man avstår från kött (därav karneval - carne vale, farväl till kött, och därav de stora frosseri och dansfestivalerna precis innan fastan) men många kristna i Sverige tillämpar någon slags fasta där man avstår något som är viktigt för en, eller som tar mycket av ens tid, tex tv eller godis. Den tid, pengar eller tankemöda man vanligtvis ägnar åt det man nu avstår är det meningen att man ska ägna åt uppbyggelse, att fundera över sina prioriteringar i livet och naturligtvis, åt Gud. Många skänker pengarna till välgörenhet - Lutherhjälpens fasteinsamling!

En liten snabbkurs i den kristna fastan - voilá!

Vonkis sa...

Tack så mycket!

Om jag kommer ihåg ska jag absolut fasta nästa år då. Får skriva in det i kalendern.