2009-10-22

äntligen

Efter många år av prat och utredningar, böner och hårda ord, är det nu klart: Svenska kyrkan har sagt ja till att låta homosexuella par vigas i kyrkan!

Nu kommer det krävas många böner, många samtal och mycken förståelse och ödmjukhet på alla håll. Det är sorgligt att det som är en så stor glädje och befrielse för vissa är en så stor sorg och besvikelse för andra. Men så är det. Jag har hoppats på den här dagen, men jag har bekanta som fruktat den. Jag bara önskar att vi allihop minns
att det är Jesus som är kyrkans herre,
att gemenskap runt sakramenten inte är beroende av åsiktgemenskap,
och att all dom tillfaller Gud, inte oss.

Be för oss i denna stund av glädje och sorg.
Be för oss när splittringen hotar.
Be för oss i vår längtan efter befrielse och sanning.

Nu ska jag gå och hämta mig en ny kopp kaffe för att fira, och sedan vidtar livet som det alltid ser ut, med agendaskrivande, förberedelser för föredrag, mässfirande, telefonsamtal osv. En stor dag, en alldeles vanlig dag.

3 kommentarer:

Signe sa...

Tack för ett fint inlägg! Jag hör till gruppen som inte riktigt vet vad jag skall känna... och känner mig rätt kluven inför beslutet just för att jag är rädd för den splittring som nu är risken. Jag hoppas vi kan se och möta varandra oavsett åsikt i denna och i andra frågor.

Anders sa...

Gäller inte längre det som står i bibeln på flera ställen att utlevd homosexualitet är synd?
Ska vi tvinga Gud att välsigna synd?

Maria sa...

Anders: Ingen kan tvinga Gud. Hur tänker du då?
Mee synd avses det som skiljer oss från Gud. Det kan finnas synd i homosexuella förhållanden (eftersom vi alla är syndiga sedan syndafallet så finns det synd där med all säkerhet), lika mycket som i heterosexuella relationer.
Precis som med många, många andra bibelställen måste vi bedöma hur giltiga de är för vår tid. Teologiska kommittén har gjort bedömningen, med stöd av många bibelforskare, att det som står i Bibeln om homosexualitet inte avser den sorts trogna monogama relationer som många homosexuella lever i idag.