2006-06-02

nattvard?

Så närmar sig helgen, och med den de sedvanliga frågorna: Vad ska vi göra för något skojigt med barnet? Finns det någon möjlighet att jag och maken kan hitta på något på tu man hand, och var ska jag gå i gudstjänst på söndag?

Jag vill gå här, i "min" kyrka. Dels för att jag tycker att prästerna i en församling bör synas i dess huvudgudstjänst, antingen som celebranter eller i församlingen. Men också för att jag faktiskt tycker att gudstjänsterna här är bäst av de i närheten. Bäst predikanter, mest genomtänkt liturgi, och bäst musiker. Nu vet jag att gudstjänsten inte ska vara föremål för rivalitet och tävlan, men det är skönt att inte störa sig på t.ex. dåligt orgelspel.

Nå. Min plan var (är?) alltså att gå här. Men. Det är högmässogudstjänst på söndag. På pingstdagen! Denna bastard till gudstjänst som strukturmässigt bygger upp till en nattvard som aldrig kommer. Och varje gång någon av oss i prästkollegiet tar upp att vi skulle vilja ha fler nattvardsgudstjänster, får vi svaret att vi måste skynda långsamt, att flera kyrkorådsledamoter är starkt emot att öka andelen mässor. Men det är ju just de kyrkorådsledamöterna man aldrig någonsin ser i gudstjänsten, nattvard eller inte! Jag blir sååå trött.
Och så pratar man om att det är viktigt att ungdomarna börjar gå i söndagsgudstjänsten, men ignorerar fullständigt faktumet att det för dem är oerhört viktigt att det är mässa, annars får det vara. Och jag är böjd att hålla med dem. Gudstjänsten är en helhet. Ta inte bort mässan, men ta inte heller bort ordet. Vi behöver stimulans för såväl öga, öra, känsel, smak och lukt. Vi behöver mysterium och evangelium.

"Gör detta till åminnelse av mig" Låt oss minnas Jesus, så ofta vi kan, med glädje och tacksamhet. Låt oss fira nattvard varje söndag, uppståndelsens dag, så som det görs i länder runt om hela vår värld. Låt oss dela brödet, för brödet är ett.

4 kommentarer:

Nils Kaiser sa...

Nattvard varje söndag är ett högkyrkligt påfund som vi i Svenska kyrkan borde komma bort från. Att tro att det är mässan som gör gudstjänsten till någonting speciellt är feltänkt. Det centrala kommer alltid att vara Ordet, predikan.

Maria sa...

*ler* Jag anar en krock mellan traditioner.
Urkyrkan firade nattvard ofta, utifrån just Jesu ordom att fira den till minne av honom. Vi slutade fira nattvard varje söndag när? På 16-1700-talet?
Precis som jag skrev är inte ordet oviktigt (och jag skriver det med litet o eftersom Ordet med stort O naturligtvis handlar om Jesus själv). Det är lika viktigt som nattvarden.
Men det är varken nattvarden eller ordet som gör gudstjänsten speciell. Det är helheten.

Och högkyrklig...nåja. Kanske det.

Jonatan sa...

Jag har aldrig fattat varför Ordet och Bordet ska ställas mot varandra! ...Så sker i vilket fall inte i högkyrkligheten. Jag är "kyrkofostrad" på S:t Ansgars i Uppsala, och där fick men goda predikningar OCH juste nattvard. Varje söndag.

Högkyrkligt påfund...BRA PÅFUND! Högmässogudstjänsten är en stympad högmässa. Ungefär som ostbricka utan ost.

Mässan är ett mystikt möte med Kristus själv. Den gör gudstjänsten till något speciellt.

Göran Koch-Swahne sa...

Det förekom förebud sedan 1600-talet, men det var i 1800-talet som Mässan upphörde , liksom brudmässa, päll och en hel del annat, liksom kyrkorna vitmenades.

Detta handlade mindre om Huset Södermanlands Calvinism än om 1800-talsvarianten; Pietismens rena nattvardsbord och orena kyrkobesökare.