2005-11-23

fördomar

Jag är präst. Vad innebär det? Dansar inte, dricker inte enligt vissa... eller tror inte på Bibeln och är politikerstyrd enligt andra.
Min man är lärare. Lat och okunnig med alldeles för långt sommarlov, eller en byråkratisk poliswannabe med för mycket inflytande?
Jag har varit postkassör. Småpåve med nerdragna mungipor, fascistoid kontrollfreak i uniform?
Min far är dansk. Men inte sjutton är han alltid gemytlig, ölfixerad eller någonsin främlingsfientlig.

Alla är vi utsatta för fördomar på ett eller annat sätt. Ta en stund någon gång och fundera över vad folk tror om just dig eller den "grupp" du tillhör. Ingen rök utan eld, eller rena fantasier? Och stämmer allt på just dig?

Tror inte det. Alltså är det en viktig lärdom att dra. Varje gång jag uttalar mig generaliserande om någon, uttalar sig säkert någon generaliserande om mig. Skäl nog att försöka låta bli.

13 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Mamma vågade in svära när jag började läsa till präst.

Det gick inget vidare...

Så nu svär hon igen ;=)

deeped sa...

Själv är jag reklamare. Och har varit präst... snacka om att gå ur askan i elden när det gäller fördomar :)

Maria sa...

Men deep|ed...jag har faktiskt läst på din blogg att du gillar Paul Smith och svarta kläder - ett klart fall av ingen rök utan eld om du frågar mig *ler*
Och Göran...när jag berättade för mamma att jag skulle bli präst (kom ut...hehe) sade hon: Men Maria, kan du inte ha kyrkan som hobby istället? För henne är kyrka lika med bråk och backstabbing, och dessvärre har hon ju inte helt fel.

Göran Koch-Swahne sa...

Så sa dom hemma när jag ville bli pianist ;=)

Det är lite olika var gränserna går...

Maria sa...

Eller kanske lat karl med för långt sommarlov, frälsarmentalitet och en onaturlig böjelse som har med underåriga och hästsvans att göra?

alo99 sa...

Så ett tv program om en kille som jobbade som bilmeknaiker, när har talade om för sin mamma att han skulle byta kön så blev hon orolig för hur det skulle gå med hans jobb.. "tjejer kan ju inget om att reparera bilar"

Själ vär jag en såndär församlings pedagog som alltid bär snusnäsduk och kommer för sent till jobbet.

Maria sa...

jag som trodde det var präster som alltid kom för sent, ingenting startar ju utan oss *ler* för övrigt gjorde många av mina kollegor sitt bästa för att bekräfta denna fördom unden vårt präst- och diakonmöte...

alo99 sa...

trodde vi diskuterade osanna fördommar :-)

Maria sa...

*tihi* vem kan säga vad som är sant i denna fråga? jag menar, nog är det väl så att alla predagoger är präst-wannabees, eller ;o)?

alo99 sa...

oj, alla pedagoger vill bli präster... undra hur många gånger jag fått frågor som....
ja så du skall bli präst?
eller när är du färdig präst?

en anna favorit är: Vad jobbar du med eller hur försörje du dig?

Maria sa...

eller vad sägs om "men ni präster jobbar ju bara på söndagarna, vad gör du under veckan?"

alo99 sa...

re: maria.
den ja, den gammla klassiken...

Karin sa...

så skrev jag