2005-11-29

green är grön

Han blev friad. Jag är besviken. Men i Småland dansas det i bönehusen.
Det vore intressant med en diskussion om vad det är som gäller, svensk lag eller europeisk? För enligt domen skulle Åke Grön helt klart ha dömts efter svensk lag, men domstolen fegar och konstaterar att Europadomstolen skulle ge dem på tafsen. Spännande, de svenska domarna vet exakt hur Europadomstolen tänker.

Jag kanske är odemokratisk. Jag är nämligen inte för total yttrandefrihet. Faktiskt. Det är lite fult att säga, men jag tycker faktiskt inte att det är ok att kalla folk vad som helst, så må det vara hora eller blatte eller cancersvulst eller neger... Och då kan det invändas att "nej, det är inte ok, men vi ska inte lagstifta om allt". Nej, men vi ska lagstifta för att skydda folk från skada, och den psykiska skadan är svårmätt. Alltså - låg tolerans. Och då har HD sjabblat bort en unik chans att markera att det inte är ok att säga vad som helst.

”Enligt 16 kapitlet 8 § brottsbalken döms för brottet hets mot folkgrupp den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hotar eller uttrycker missaktning (min kursivering) för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.”

Där räcker det. Det är ju hets mot folkgrupp han anklagades för, och HD konstaterar att han mycket väl kan dömas för det. Då så. Lämna de europeiska domsluten till de europeiska domarna.

5 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Svensk lag är europeisk, dvs i det här fallet. Lagen om Hets mot grupp kom till 1947 efter europeiskt mönster (Don't mention the War)...

Sedan kom Maastrichtavtalet 1993, till följd av vilket Riksdagen 10 år senare utvidgade lagen om Hets mot grupp till att omfatta även sexuell läggning.

Det är alltså europeisk rätt.

Vad justitieråden gjort skulle vara häpnadsväckande om man inte fått insyn i deras atttiyd-problem redan i våras, med affären Thorsson och vad Hr Ordförande Justitierådet Svensson då sa om "sakkunskap", mm.

Jag tror inte för ett ögonblick att Europadomstolen hade friat.

Maria sa...

Inte jag heller (lite hoppfullt naivt kanske). Nåja, om dessa saker vet du mer än jag.
Har du koll på när skåningarna skulle höra av sig?

Göran Koch-Swahne sa...

I god tid före den 12:e, då det formella beslutet skall fattas.

Maria sa...

Mm, då kan det ju vara när som helst, och ändå lite nagelbitning i en vecka. Suck. Nåja, låt oss önska varandra lycka till då!

Göran Koch-Swahne sa...

Kram på dej!