2005-11-09

mörker

Det börjar kännas obehagligt att ha prästkragen på sig ute på stan. Inte så himla underligt, förvisso, när präster just nu förknippas med intolerans och dömande.
Den häringa prästdeklarationen då...mycket har redan skrivits, mer kommer att skrivas. Det rör ju på sig, skulle man kunna säga. Jag blir mest beklämd. Jag menar, det är väl en sak att ha en åsikt, det får alla ha oavsett om man skulle tycka att människor med annan hudfärg än en själv är dumma i huvudet, att homosexuella inte borde få ha sex eller att krukväxter är jordens mest intressanta hobby.
Det är en helt annan att uttrycka den. Då bör man passa sig attans noga för att inte kränka folk, tex sådana som inte har gröna fingrar... De prällar som nu har skrivit på deklarationen känner sig förföljda och har skrivit ett brev till domkapitlet i Gbg om att de som inte tycker som dem inte följer stiftets Codex Ethicus, dvs hur man ska uppföra sig som präst. Det är våldsamt svårt att inte uttala sig nedlåtande om något sådant, snart sitter vi alla i det berömda glashuset (undrar för övrigt hur det ser ut?). Nej, jag avstår från att uttala mig om just det, och säger bara till alla prällar som inte håller med Yngve Kalin och hans kompisar att skriva på IKT-uppropet eller den här namninsamlingen och alla andra att skriva på antingen här eller här. Vi är många, vänner, och om Jesus är med oss, vem kan då vara mot oss?

3 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Det syns inte, glashuset. Det är det som är poängen ;=)

deeped sa...

Det var skönt att gå igenom IKT-upproret och inse att det var fyra gånger så många namn som man känner igen än det var på Kalins lista.

Maria sa...

Visst är det! Jag ögnade Kalinlistan och kunde med en lättad suck konstatera att det i stort sett bara var folk jag känner till snarare än känner på den, medan på den andra listan fanns alla vänner och människor jag beundrar. Härligt!