2008-02-08

fastedax igen

Jag tycker om fastan. Det är så skönt med det uttryckliga, med att tron en gång om året i alla fall får påverka vardagslivet så tydligt, till och med göra det lite besvärligt.

I år, som förra året, fastar vi så här:
1. Ingen fast föda efter lunch. Alltså mycket soppor och smoothies (fasta bitar i soppor är ok, bara man inte häller ner en hel grillad kyckling ;o).
2. Inget godis eller sötsaker överhuvud taget.

Den kristna traditionen är ju annars att man avstår kött under fastan (därav karneval - carne vale = köttet farväl), men eftersom det äts så himla lite kött i det här hemmet ändå, skulle det inte kännas särskilt meningsfullt, därav den här varianten. Tidigare år har vi bland annat avstått kaffe (men det höll inte) eller allt animaliskt (kul, men riktigt jobbigt). Den här varianten började vi med förra året, och vi insåg att det var en lagom nivå för oss.

Och just det ja, traditionellt har ju söndagarna varit fastefria (uppståndelsedagen ska man inte fasta), men vi har ruckat lite på det på så vis att det kan vara en annan dag istället, så gör vi det inte för jobbigt för icke-fastande vänner eller familj som kanske vill bjuda på middag. Fastan ska ju inte drabba andra, bara mig själv.

2 kommentarer:

lykta sa...

Vilken spännande variant av fastan, att fasta från fast föda! Den har jag aldrig hört förr... kul idé, som jag absolut ska fundera på till nästa år.

Anonym sa...

Kul fasta! Själv avstår jag från ALL föda utom vatten - prövande men ack så skönt efter några dagar. Fastan för mig pågår soluppgång till solnedgång, måndag till lördag. Det finurliga är att man oftast inte blir bortbjuden under fastetimmarna dessa dygn.