2006-02-23

jaså, ni är för äktenskapet?

Upprop för äktenskapet minsann... De förnekar sig inte. Varenda gång en förändring av "privatlivets reglering" är på gång, lyckas motståndarna få det att låta som att alla andra är mot de etablerade formerna. Som om alla vi som tycker att homosexuella bör få gifta sig tycker att heterosexuella inte ska få det.
Men uppenbarligen är kvaliteten i äktenskapet beroende av vilka som tillåts ingå det. Personligen kan jag inte låta bli att tycka att det i så fall urholkades ganska rejält redan med biblisk bigami och medeltida barnbrudar, för att inte tala om hur många rent elaka människor som har solkat ner äktenskapet. Jag menar, såväl Hitler som Franco, Stalin och Mao var ju gifta, hu vale.
Dessutom, om vi ska vara lite bibliska, såg ju Paulus äktenskapet som en nödlösning, om man inte kunde hålla på sig, och det är väl bra om även homosexuella som har bekymmer med avhållsamheten ska kunna leva ett någorlunda bra liv...
Och ännu bisarrare: helt plötsligt är välsignelsen av partnerskap, och partnerskap i sig, något bra i deras ögon! Det är liksom alltid det näst senaste som är det bästa.

Och som alltid argumentarar de dels utifrån "skruven och muttern", dels utifrån vad som i deras ögon är bäst för barnen, uppenbarligen endast att växa upp i en familj med gifta hetero-föräldrar.

Men kära Anders Arborelius, Sten-Gunnar Hedin och Paolo Roberto, varför inte passa på att ge de frånskilda en släng av sleven också? Eller de förfärliga samboförhållandena? Och änkor och änklingar, att de bara understår sig att inte gifta om sig omedelbums!

Snurre Sprätt...kom tillbaka! Här kommer snart finnas ännu ett upprop att skriva på!

29 kommentarer:

carina sa...

Oj.
Jag visste inte ens att det fanns ett sånt upprop. Tragiskt.
Och precis som du säger... hur är det med frånskilda och ensamstående föäldrar? Om nu alla barn mår så mycket bättre av att bo med en mamma och en pappa.
Kan dom inte få in i sina små huvuden att kärnfamiljen på mamma, pappa och 2,3 barn inte är norm längre?!

~Karin Långström Vinge~ sa...

Säger som ett mig närstående barn brukar säga:

jaaaabaaaöööööhhhhh....

Christer sa...

Hade det inte varit för att era föräldrar inte hade levt ihop som man och kvinna så hade ni allihop slutat som en fläck på täcket!

Christer sa...

Vulgärt språk är ibland nödvändigt.

Själv då?

Snurre sprätt? Är det kanske "nämen herrejösses" ?

Eller Jaaabaaathehut...

Maria sa...

Nämen Christer, så vulgärt. Dessutom är det väl en negation för mycket? För övrigt lever inte mina föräldrar ihop, tack och lov.
Karin: *asg* Jaså, säger barnen så i Västergötland också? Trodde det var ett Stockholmstonåringsuttryck...
Carina: Nej, det kan de inte. Tyvärr. Men vi får se det från den positiva sidan, nu är partnerskap ju ok!

Christer sa...

Det står på din blogprofil att du är intresserad av familjen Maria

Hur hänger detta ihop?

Maria sa...

Åh, jag är intresserad av alla slags familjer, Christer. Såväl mamma-pappa-barn (som min egen), som pappa-barn, som mamma-mamma-adopterat barn osv, osv.
Däremot upplever jag att många av de som motsätter sig såväl välsignelse av partnerskap, som att adoption även ska vara en möjlighet för homosexuella, inte är intresserade av någon slags familj än just mamma-pappa-barn-familjen, och absolut inte att diskutera den.

Och vulgärt språk kanske är nödvändigt för dig, men ej för mig. Och inte i min blogg, tack.

Christer sa...

Vulgärt språk förekommer i hela samhället idag. Ett samhälle som i hög grad präglas av just de värderingar som du förespråkar.

Det är första gången jag använder ett vulgärt språk på någons blogg och jag tror att det var nödvändigt.

Du tar bara till dig det som du uppfattar som positivt i den nya tidsandan men du blundar för alla nackdelar.

Så varför accepterar du inte vulgärt språk när du accepterar allting annat?

För övrigt så anser jag inte att det var speciellt vulgärt uttryckt. Kärnfamiljen existerar i vart fall som helst. Om så bara under ett kort ögonblick.

I övrigt så vill jag inte heller ha nåt kommersiellt slaskspråk på min blogg heller.

Så det hela slutar väl i ett ömsesidigt avståndstagande?

Men det tragiska är att du har mandat att vilseföra många människor i ditt yrke.

Jag har svårt att tro att du gör ett bra arbete.

Maria sa...

I så fall, Christer, hoppas jag att ditt avståndstagande gör att du håller dig härifrån.

Christer sa...

Nej jag tänker inte låta mig skrämmas av dig och jag tänker fortsätta att ta reda på vad kärnfamiljens fiender har för sig.

Arg sa...

Vet hut Christer!

Att du bara har mage att komma till en blogsida och förolämpa den som skriver där på det sättet du gör. Att anklaga någon för att vara en dålig präst för att hon inte delar dina värderingar och att kalla någon en kärnfamiljens fiende för att hon inte anser att det nödvändigtvis skall vara den enda samlevnadsformen i samhället visar på mycket bristande respekt.

Du verkar vara en person som förespråkar mer gammaldags värderingar och då finner jag det mycket anmärkningsvärt att du inte klarar av att föra en civiliserad konversation med en meningsmotståndare utan att göra så otroligt plumpa övertramp.

Vet dubbelt hut!

Maria sa...

Äh, jag är inte intresserad av att skrämma dig, Christer. Inte heller blir jag skrämd av dig, trots din trista attityd.
"Kärnfamiljens fiende". Jaja. Uppenbarligen kan du inte läsa innantill.
Men som sagt, lite hyfs, tack, annars kommer även den här bloggen snart bli en medlemsblog, och det vore tråkigt.

Christer sa...

"Jag menar, såväl Hitler som Franco, Stalin och Mao var ju gifta, hu vale."

Är inte det en trist attityd?

Vad menar du med "skruven och muttern"?

Osv...

Var jag ohyfsad nu?

Maria sa...

Själv tyckte jag att det var lite småkul, och i ungefär samma nivå som det jag argumentarar emot.
"Skruven och muttern" = det ständiga biologiska komplementaritetsargumentet, dvs mannens och kvinnans könsorgan passar ihop, därför ska de vara gifta.

Vonkis sa...

Nej, säg inte att även den här bloggen ska behöva bli en medlemsblogg!!!

Jag blev rätt förundrad över att Paolo Roberto är med på det där uppropet. Undrar om han verkligen vet vad han har skrivit under på.

Christer sa...

Samboförhållanden och liknande kan inte jämnställas med äktenskapet.

Begrunda vad som sägs i vigselakten.

Är det så du påstår annat, så brister du i ditt ämbetsutövande Maria

Kristallklart!

Bortom all tvivel!

Calle P sa...

Maria!

Christer försöker "battla" med mig oxå på min sida, med samma haltande logik. Även om du kanske inte kan eller vill det, så har jag just givit honom rådet att starta eget.

Maria sa...

calle p: Jo, jag vet. "Battlet" uteblir dock, efteroms jag inte tänker svara på hans påhopp. Han vet ju ingenting om mig, så det går ju inte att ta på allvar. Men tack för stödet!

Maria sa...

vonkis: än så länge håller vi öppet. Ska nog till att de (di jobbiga som hoppar på folk) blir fler än bara stackars Christer. Så hav förtröstan ;o)

Christer sa...

Du själv förtalar en hel grupp och dessutom mot din egen yrkesetik.

Dessutom uppmanar du till sabotage av andras åsikter. Det tycker du är bra bara det sker på dina villkor

Du tål inte kritik helt enkelt.

Samboförhållanden och liknande kan inte jämföras med äktenskapet.

Maria sa...

Christer: Du känner inte mig, ändå fortsätter du med dina påhopp utifrån en begränsad fråga. Att jag inte tycker om det eller håller med dig väljer du att kalla att jag inte tål kritik. Nå, tolka det som du vill, men i mina ögon tar det slut här. Du har inte visat den hyfs jag kräver i min blog, och därför kommer dina kommentarer i fortsättningen plockas bort.
Hoppa på någon annan istället, använd din egen blog eller gör vad du vill, här är du dessvärre inte längre välkommen.

Kent Linden sa...

Falska profeter skall komma i massor Christer. Det sa vår Herre Jesus Kristus. Han som undervisade genuint och grundläggande om äktenskapet som Gud har tänkt det från 1:a Mosebok; mellan en kvinna och en man.
Läs min blogg: www.kentlinden.blogspot.com

Maria sa...

Kent, vill du prata med Christer hänvisar jag till hans blogg.

Kent Linden sa...

ÄKTENSKAPET

Till Maria

Som kristna bör vi visa respekt för homosexuellas kärlek till varandra och deras vilja att leva tillsammans i partnerskap. Vi bör inte göra förnedrande uttalande om homosexuella som t.ex. pastor Åke Green gjorde. Homosexuella bör också visa respekt för de kristna som håller Jesu genuina och grundläggande lära för heligt däribland äktenskapet som ett heligt förbund mellan en kvinna och en man, som på naturlig väg kan få barn tillsammans.
Att förändra det kyrkligt vigda äktenskapet till något annat än det är idag anser vi vara minst lika allvarligt som Jyllandspostens kränkande karikatyrer av Muhammed. Äktenskapet mellan kvinna och man är en mångtusenårig helig tradition byggd på Jesu och Bibelns grundläggande genuina ord som nu angrips aggressivt av RFSL m.fl. Till och med av präster? De vill framställa oss bibeltroende kristna som hatfulla och aggressiva när det i själva verket är de själva som står för denna obehagliga aggressivitet. Att det finns kristna som inte tror på Bibelns och Jesu grundläggande lära är något som får stå helt för deras räkning. Man bör respektera att de är kristna, även om de inte tror på Bibelns grundläggande genuina lära, men de bör också respektera oss kristna som håller Bibelns grundläggande lära för helig. Många sekulariserade människor håller inte någonting för heligt, vördnadsvärt eller absolut. Som kristen bör man lämna all dom åt Gud och inte "sätta kött till arm" genom att t.ex. hänge sig åt aggressivitet i någon form. Våra åsikter bör vi däremot få yttra likväl som alla andra! Finns Gud tar han hand om dom och straff likväl som han tar hand om kärlek, försoning och nåd. Vi behöver inte ägna energi åt att döma. Det är för lågt beteende. Problem uppstår när vi aggressivt och hatfullt skall tvinga våra åsikter på varandra. RFSL bör inte aggressivt tvinga sina åsikter på den genuina kyrkan som håller Jesu grundläggande lära för helig. Det är att kränka kyrkan. Om vi levde i denna respekt för varandra, trots våra olikheter, skulle vi kunna leva i en demokratisk harmoni och fred med varandra.
Detta bör gälla såväl sekulariserade som konfessionella människor världen över.

Kent Lindén, Malmö


http://www.bevaraaktenskapet.nu/

Maria sa...

I grund och botten står vi inte långt ifrån varandra, Kent. Jag tycker också att äktenskapet är viktigt.
Lite mer skeptisk är jag till om det är grundläggande för tron och kyrkan. Äktenskapet är inget sakrament enligt luthersk tro, och därför hör det till den världsliga sfären. Därför ser jag inga problem med att inkludera homosexuella.
Jag vet dock att detta är bekymmersamt för många. Jag önskar att jag förstod varför.
Du pratar mycket om Jesu grundläggande lära. Som teolog måste jag då hävda att Jesus framförallt talar om himmelriket, det är det som hans förkunnelse framförallt handlar om. Mig veterligen nämner han ingenting om den kyrkliga akten vigsel, endast om sammanboende. Då undrar jag hur en kyrklig akt, vars former inte står att finna i Bibeln, kan vara del av den grundläggande läran från Bibeln? Traditionen - javisst, men Bibeln? Ska man vara bibeltrogen måste man också erkänna vad som inte finns i Bibeln.

Kent Linden sa...

Läs din Bibel Präst.

Matteus 19:4 Men han svarade och sa: »Har ni inte läst att Skaparen redan i begynnelsen ‘gjorde dem till man och kvinna’
5 och sa: ‘Fördenskull skall en man överge sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött’?
6 Så är de inte mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan inte åtskilja.»

Detta Bibelord finns både i 1:a Mosebok samt i NT.
Här säger Jesus Guds son att det är Gud som sammanfogar. Heligt sakrament om något. Du får gärna skapa en egen sekt som vidhåller dina/era läror men blanda inte in Jesus Kristus och hans kyrka. Det är en bred lätt väg du vandrar Präst. Sällar dig till de politiskt korrekta för att behaga människor. Kom ur din feghet Präst och våga stå för Guds ord i en identitetsförrvirrad tid.

Maria sa...

Here we go again. Hur kommer det sig att du helt plötsligt blev så himla otrevlig, Kent?
Läs själv din bibel. Var någonstans pratar Jesus om den kyrkliga vigseln? Just vigselakten? Inte en enda gång.
Dessutom vandrar jag en luthersk väg. Jag vet inte vilken kyrka du tillhör, men sakramenten i en luthersk kyrka är endast två: dopet och nattvarden. Inte politiskt korrekt, endast korrekt.
Den enda som verkar vara förvirrad över identitet här är ju du, själv är jag nämligen mycket klar över min.
Och jag säger som till Christer: visa hyfs! Du får gärna ha en avvikande åsikt, men är du otrevlig betackar jag mig.

Kent Linden sa...

Du har rätt. Jag blir arg över att man som präst inte förstår Guds tanke med äktenskapet. I Efesierbrevet 5 skriver Paulus i vers 25:

Ni män, älska era hustrur, såsom Kristus har älskat församlingen och utgivit sig själv för henne
26 till att helga henne, genom att rena henne medelst vattnets bad, i kraft av ordet.
27 Ty så ville han själv ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck och skrynka och annat sådant; fastmer skulle hon vara helig och ostrafflig.
28 På samma sätt äro männen pliktiga att älska sina hustrur, då dessa ju äro deras egna kroppar; den som älskar sin hustru, han älskar sig själv.
29 Ingen har någonsin hatat sitt eget kött; i stället när och omhuldar man det, såsom Kristus gör med församlingen,
30 eftersom vi äro lemmar av hans kropp av hans kött och av hans ben.
31 »Fördenskull skall en man övergiva sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött.» -
32 Den hemlighet som ligger häri är stor; jag säger detta med tanke på Kristus och församlingen.

Häri ligger metaforer som borde vara uppenbara för er präster men ni tycks inte fatta något av detta? Någon vigselakt behöver inte Gud. Det är redan ordnat bl.a. genom den sexuella akten. Men sakrament är det likväl. Som teolog anser du att Jesus talade mest om himmelriket. Himmelriket är där Jesus får råda. Det börjar här och nu. En familj som har en bra mamma och pappa är "ett litet himmelrike" för barnen. Tyvärr blir de färre och färre för all förvirring som råder. Vissa Präster hjälper till att förvirra. Dock finns det präster med stor kvalitet. Dessa har det inte lätt idag. Bli en av dessa prästflicka. Men det kostar.

kram

Maria sa...

Kan inte göra annat än att hänvisa till mitt tidigare svar, om än jag är glad över att du inser att Gud inte behöver vigseln.
Vigseln är till för oss människor, för stöd och hjälp, och det anser jag bör finnas även för homosexuella. Jag vill därmed stärka äktenskapets ställning, inte tvärtom.
Men det är inget sakrament. Inte i Svenska kyrkan. Läs Martin Luther!
Och vad gäller vem som är en bra präst eller inte... jag får min bekräftelse från annat håll. Tyck vad du vill, du känner mig inte, vet inte vem jag är.
Det är inte att vara en god präst som kostar, det är att vara en god kristen. Och en av de saker som krävs av en god kristen är att inte döma. Inte andra kristna, inte människor med avvikande åsikt. Det är upp till Gud och endast Gud.