2006-09-08

glider

Fyra dagar på jobbet. Små funderingar i stor förvirring.

En skrubb har jag fått, med ett takfönster högt upp i ett schakt. Men det går att öppna! Illa möblerad är den också, men det kommer ändras. Redan efter fyra dagar har Poäng-fåtöljerna ersatts av en fin och en ok karmstol, en gräslig tavla med får försvunnit och ett skåp har puttats några decimeter. Resultatet är att jag säkert har vunnit några kubikmeter rymd (känslomässigt iaf).

Jag har suttit på expen flera dagar och försökt lära mig rutinerna. Mycket är bekant, annat nytt. Jag får ta mycket större ansvar för bokningar och min egen tid nu, och jag antar att det är positivt, om än lite mindre bekvämt...

Trevlig stämning är det, mellan alla. Har inte upplevt några sneda ögonkast eller plötsliga tystnader. Folk verkar helt enkelt gilla att jobba här.

Men prästerna verkar ha lite mer...upphöjd status på något sätt, eller så är det bara så att prästerna faktiskt får vara präster och tillåts vara stolta över det (vilket dessvärre inte alltid är fallet). Det lär väl visa sig vilket det är.

Har haft konfaledarträff, och vissa saker slog mig. Ledarna verkar bra, men "gamla", lite svårt med återväxten kanske. Och självförtroendet var inte på topp vad gällde återtäffar o dyl. Det bara antogs att ingen skulle komma om vi skulle fråga dem om de ville sjunga på en gudstjänst, vilket känns lite märkligt. Jag har levt så länge i en stolt och inbjudande atmosfär som det bara har utgåtts ifrån att folk vill vara en del av, vilket har fungerat väl, att jag blir lite illa till mods när jag hör uppgivenheten i "men om vi säger något om gudstjänstmedverkan kommer de nog inte". Jag ligger lite lågt nu, men så småningom kanske det ska tas tag i.

Min tjänst är luddig, och lär väl vara det ännu ett tag, eftersom nye kyrkoherden inte är på plats ännu, och han väl rimligen ska finnas med i utformningen av den. Men mycket barn blir det - kul!

Och på söndag välkomnas jag, och inledningspredikar. Predikan hamnar på prästflickealster nästa vecka. Lite nervös är jag, men om Gud är med mig, vem kan vara mot mig ;o)?

Inga kommentarer: