2006-05-03

önskelista

Jag önskar mig ett parti som:

1. Har en kristen värdegrund, dvs hävdar alla människors lika värde utifrån deras ursprung som skapade av Gud och därför likvärdiga
2. Som inte är värdekonservativt, och därmed inte ser samhället som en fiende utan del i skapelsen
3. Som har ett globalt fokus men lokal förankring
4. Som är öppet för dialog och samarbete utan att mista kärnan
5. Som är ekumeniskt, men inte för ekumenikens skull, utan för människornas skull

Jag vill ha ett parti som är kristet för att jag tror att religionen, trots mångas förakt, är den rätta vägen till dialog och gemenskap. Jag vill ha ett kristet parti för att det är en kristens plikt att försöka påverka samhället vi bor i så att orden i Herrens bön: på jorden såsom i himlen, kan bli sanna för alla människor.

9 kommentarer:

Vonkis sa...

Jag håller med dig, helt och fullt. Nu gäller det bara att få någon som vill starta det där partiet också...

Maria sa...

*ler* maken konstaterade att det var en himla diskussion om det, och att alla ville ha partiet (i stort sett) men ingen ville vara den som startar... Typiskt och mänskligt. Vi behöver en "doer".

Cecilia sa...

mmm... å som vi alla vet: talkers aint doers... stämmer det även in på politiken?! isåna fall... hur ska de gå för samhället?!? nä nu blev ja snurrig!

Maria sa...

hm, Cissi, jag tror att du har kommit på något där...*ler*

Klas Corbelius sa...

jag tror ett parti känns lite stort. då är det bättre att börja med ett nätverk. ett nätverk som redan påbörjats genom våra bloggar och länklistor. kanske är det dags att gå till nästa nivå...

Maria sa...

Ja, det är nog dags. Så, ett namn på nätverket, någon slags programförklaring?

Klas Corbelius sa...

plattformen bör bestå dels av en ideologisk bit och då är detta inlägg en väldigt bra början, dels av en organisatiorisk bit som anger mål och syfte med nätverk samt listar vad som behöver göras/hur man kan stödja nätverket, t ex ha en logga på sin blogg, värva intresserade, dra igång ett lokalt nätverk, börja samla pengar.

ett rimligt mål är att partiet kan ställa upp i så många valkretsar som möjligt i kyrkovalet 2009. vad gäller namn så finns 2 varianter, dels ett beskrivande, men tråkigt och traditionellt namn som nätverket kristen vänster, dels ett namn vi gillar och vill använda, som ger rätt signaler.

det bästa jag kommit på hittills är Mariarörelsen. rörelse tycker jag är bättre än parti. Maria syftar på Jesus mor alternativt Maria Skobtsova, poet som blev revolutionär borgmästare när hon var 27, som blev ortodox nunna i Paris, hjälte först hemlösa, sedan motståndsmän, mördades slutligen av nazisterna.

Maria sa...

Ehm, gillar ju verkligen Mariarörelsen, men lite hybris kan det ju uppfattas som... Fördelen med att kalla det en rörelse, alt nätverk, är ju att vi skulle kunna, om medlemmar/stödjare så önskar, ingå i ett redan existerande parti, eller vara en partiöverskridande rörelse som jobbar för samma mål.
Maria kan ju också syfta på Maria från Betania, inte heller helt fel i sammanhanget.

Maria sa...

OK, första delen: http://mariarorelsen.blogspot.com/

Vill ni vara med? Maila mig på maria@webaid.se, så skickar jag inbjudan till medlemskap!