2006-05-01

gick inte (idag heller)

Det är lustigt...varje år funderar jag på att gå i något tåg på första maj, det är liksom en viktig symbol. Men varje år slutar det med att jag kanske har sett något tåg från trottoarplats, eller, som idag, från fönsterplats.
Jag vill ha en ny vänster.
Kan inte marschera med anarkisterna, inte heller med folk som viftar med hammaren och skäran. Gillar inte vänsterpartiet just nu, och socialdemokraterna har sålt ut för mycket. Har svårt för våldsförhärligandet i en del kretsar, och är inte syndikalist. Var finns vänstern för mig?

Och om det är svårt att bestämma sig idag, hur ska det då bli i september? Usch.

18 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Och lika illa är det ju på den andra sidan, Leijonborg tål jag icke, Kådisen ännu mindre, Reinfeldt pratar...

Vad blir kvar?

Och visst tycker jag att det är dags med skifte och visst behöver sossarna grönbete ett slag ;=)

Gick med i F! för ett år sedan och hoppades att det skulle bli nå't - men så blev det pannkaka i stället :-(

Jag vill ha tillbaka Lord Keynes och Galbraith och full sysselsättning och FN och avrustning och mänskliga rättigheter och ock, ock, ock...

Klas Corbelius sa...

visst är det svårt, själv hänger jag kvar och bråkar i (s) även om jag också tycker de har sålt ut för mycket liksom byggt ett storebrorsamhälle, tappat rösten i världen mm. ett lästips är Lena Sundströms bok "saker jag inte förstår och personer jag inte gillar" (Leopard förlag). kanske är problemet att politiken blivit så begränsad, att vänstern inte orkar ta strid för ett annat ekonomiskt system, som faktiskt är själva grundproblemet, kanske kan vi kristna göra något här, ett lästips till: Per Frostins "Bön och revolution" (Verbum 1979)

Maria sa...

Göran: Nä, fy hundan vad jobbigt det blir när (om?) borgarna vinner i höst. Reinfeldt som statsminister? Burr. Men just nu behöver sossarna tanketid, behöver bestämma sig vad som är viktigt, vad som ska kämpas för, och det gör de bäst i opposition. Men frågan är hur mycket de andra hinner förstöra?
För övrigt: såg du dokumentären om Vänsterpartiet och keynesianismen? Det kanske är på gång igen...

Klas: Per Frostin minsann, Sveriges ende befrielseteolog. Socialdemokraterna förlorade mig för gott när de gick ihop med moderaterna om de apatiska barnen. Det var droppen, och de har dessvärre inte hämtat igen det sedan dess. Men jag hoppas ju, vore trevligt med ett parti jag kunde känna respekt för igen.

Klas Corbelius sa...

maria, jag tycker också att oviljan att ge flyktingbarnen amnesti var att överträda skammens gräns. jag skrev därför "hänger kvar". jag hade knappast gått med idag. dock är det nödvändigt med engagemang i politiken, för inte vill jag lämna den åt Persson och Reinfeldt!

det är alltså svårt, men kanske har (v) som också duckat för mycket av den nyliberala vågen börjat skärpa till sig, synd dock att Gudrun gått till (fi), även om Ohly verkar okej. kanske är (mp) ett alternativ även om de efter förra valet var nära att sätta sig i en regering ledd av Leijonborg...

ps. visst är Per Frostin bra!? ds.

Jonatan sa...

Som allmänborgerlig och liberal har jag faktiskt vissa problem med vad jag ska rösta på. Men rött blir det inte, inte någon av de existerande formerna.

...

Nåväl - prästflickan! Jag köpte "Firefly" i London och har hunnit se några avsnitt nu! Kanon! Fox måste ha lidit av hjärnsläpp när de misslyckades med att få tittare till den. Synd att det bara blev en säsong. Välgjort och roligt...

Maria sa...

Klas: Jag skäms, men jag har faktiskt aldrig läst något av Frostin, däremot en hel del om. Är ju trots allt missionsvetare med en hel del befrielseteologi... Valet för mig just nu står mellan mp och F!, tror jag. Men det lär nog skifta en och annan gång innan dess.

f.Jonatan: Förstår verkligen att du har problem att hitta rätt parti även på "din kant" *ler*. Jag är pragmatiker, bryr mig egentligen inte om höger eller vänster (har röstat på allt mellan kd och fp till v...), men just nu funkar verkligen ingenting. Usch.
Firefly...gratulerar! Visst är den bra! Och härligt många frågor förblir obesvarade... (hoppas på en film till).
Var för övrigt på Projekt Livskunskaps avslutningsseminarium idag, och Jonas Persson delade ut första Wheel of Time (Jordan) till föreläsarna. En man efter vårt sinne, eh?

Vonkis sa...

Jag har samma problem jag. Är uppväxt i ett socialdeokratiskt hem och har själv varit aktiv inom partipolitiken men tappade intresset när jag flyttade till Norrköping. Där handlade det väldigt mycket om vilka man kände och umgicks med, väldigt lite om vad man faktiskt ville göra och vad man stod för. Clas, du vet nog vad jag menar. Tror inte jag hade blivit ordförande om jag inte gått i samma klass som S H-V...

Det blir verkligen ett pest eller kolera val i år.

Jag får be en bön att jag har ett jobb om borgarna tar makten efter valet. Jag vill verkligen inte vara arbetslös då.

Klas Corbelius sa...

vonkis: det var ett av mina bittraste nederlag... samtidigt var det nog bara en tidsfråga, det blir svårt med den som sätter politik/idéer före lojalitet. efter det var jag bla i Dalarna ett tag och satt i distriktsstyrelsen där, var sedan med och startade attac 2001, har hållit på med kyrkopolitiken, arbetat mot privatiseringar av vatten och välfärd i olika nätverk, jobbat med fackföreningsrörelsen, var kampanjledare för s mot EMU, har hållit på med sociala forumrörelsen och försökt skapa en oppisition vid sidan om partierna, är vice ordförande i ditt nya hageby där vi tar tag i saken själva i ett bostadsområde som andra kallar för hascheby...

Jag är dock knappast liberal då jag ser det underliggande ekonomiska systemet som ständigt delar upp människor i vinnare och förlorare, Guds rike visar på något helt annat.

Thomas O. sa...

Nej, det är inte lätt. Dags för ett nytt parti: Kristen vänster.

Maria sa...

Thomas: Sätt igång, jag skriver på!

Klas Corbelius sa...

jag med! funderade lite kring detta idag. att etablera ett parti tar dock väldigt lång tid. en möjlig plan för ett kristet parti vore att samla stöd för partiet från idag, skissa på program och sånt, bilda partiet senast 2008, ställa upp i kyrkovalet 2009 liksom kommunvalet 2010 (satsa lokalt där vi tror vi har en chans), delta i fler valkretsar 2013 resp 2014 för att få en bas (inte minst ekonomiskt) och köra på för fullt 2017 resp 2018. det skulle i så fall ta 12 år.

Maria sa...

Jag tror faktiskt att det skulle kunna gå. I stort sett alla präster jag känner är faktiskt vänster, väldigt många av kyrkfolket också (och glöm inte att röståldern 16 år skulle gynna ett dylikt parti). Och vi är många, många som är utleda på dagens utbud.

Men nån måste göra det också...*stön*

För övrigt kan det gå snabbare, åtminstone lokalt. Kommer inte riktigt ihåg exakta tidsramen, men mer än två år tog det knappast att få in Studentpartiet i Lunds kommunfullmäktige.

Klas Corbelius sa...

det är en sak att vara kristen och vänster, en annan att stödja och tom aktivt arbeta för ett parti.

lokalt räcker det med två år, men det lär ta ett tag att etablera partiet, få folk att tro att det är tillräckligt möjligt för att vilja satsa tid och pengar, för att hinna bli trovärdiga.

för att bli ett riksdagsparti och/eller bli ett av de två-tre största partierna i kyrkopolitiken lär det ta sin tid.

jag tror dock att det är rätt tid just nu då de gamla partiernas förtroende är lågt och det särskilt i kyrkopolitiken verkligen finns ett utrymme för ett sådant här parti, men även i rikspolitiken även om vi då bör försöka fånga upp ett lite bredare andligt/religiöst engagemang.

Klas Corbelius sa...

i teorin kan det gå snabbt, men då blir det lätt som när ny demokrati som kom in direkt, men som inte kommit överens och genast började bråka när de fick makt och partistöd på några miljoner... eller som junilistan som också kom in snabbt, men som nu har stora problem, inte minst när en av förgrundsgestalterna (Lars Wohlin) har lämnat...

syftet med partiet bör inte vara att samla pressklipp utan att påverka samhället i grunden, att skapa ett parti som verkligen är allt vi vill att det ska vara, som alltid står upp för rättfärdighet, särskilt när det kostar på.

Maria sa...

Du har naturligtvis rätt, Klas. Och långsiktighet är en dygd. Så vem/vilka sätter igång?

Jonatan sa...

Kristen vänster? Nej, fy... Sossepampar, förvirrade kommunister och vi-tar-dina-pengar-och-köper-bidragsröster-politiker som tror sig ha gudomligt mandat för sin politik... Nejtack. Jag misstror "religiösa" partier.

Hellre en hederliga betongsossar som vill satsa på utbildning och infrastruktur!

Maria sa...

*ler* Uppenbarligen kommer vi inte kunna hämta några röster från dig, fader... Jag misstror också de religiösa partier som finns, det är därför det behövs ett nytt!

Klas Corbelius sa...

här var det lätt att dela ut nedsättande etiketter minsann... är det att visa på Guds rike?

partipolitiken behöver förnyas på i stort sett varje punkt, men det ska inte göras genom att klaga över hur dåligt det är utan genom att visa på alternativ som är bättre.

politik handlar om vilket liv vi vill leva, vilken gemenskap vi vill ha, hur vi ser på våra vänner runt om i världen. den politik vi bedriver ska vi kunna vara stolta över. så fort vi skäms så är vi inne på fel väg.