2006-04-29

hurra...

Kungen fyller år i morgon. Grattis, antar jag. Jag kommer fira honom genom att bege mig till Kungsträdgården (skojigt namn i sammanhanget) kl. 13 och där skriva på ett tjusigt papper om att jag vill utträda ur monarkin...
Senaste dagarna har tidningarna fyllts av "debatter" mellan rojalister och republikaner (DN och Aftonbladet) och säkerligen har bloggar överallt också uppmärksammat knugens förestående 60-årsdag (roligast: Degrell).

Två funderingar har jag om detta:
1. Om knugen hade varit en vanlig kille hade han kunnat gå i pension nu, vilket ju hade inneburit att han hade kunnat glida omkring i St Tropez, köra lyxbilar och hänga med likasinnade kompisar på heltid...men vänta lite, det gör han ju redan! Äsch.
2. Rojalisterna talar alltid om sitt stora intresse för historia, och att kungahuset är viktigt i det sammanhanget. Men hallå! Vi talar nutid här, det är ju just det som är problemet. Monarkin är dessvärre inte historia. Inte än i alla fall.

7 kommentarer:

Söderstories sa...

Jag tycker det är jättebra med Monarki....Det är en livslevande påminnelse om att Sverige INTE är ett jämställt land, som man ibland kan få för sig att tro att det är...sen är KNUGEN ett sånt fiiiiiiiiint litet attribut också, som gör att omvärlden kan fortsätta se på oss som ett land långt bort. lite bakom, i norr som fortfarande har KUNG å allt...Så snälla, gratta Kalle från mig också!

Maria sa...

*hehe* Ajaj, såg din kommentar lite för sent, men ska inte glömma att hälsa nästa gång jag är inbjuden till slottet...

Men skämt åsido, det enda vettiga skälet för monarki, enligt mig, den psykologiska länken till sagorna. På något sätt är det ändå lite trevligt att tänka sig att vi en gång var ett sagoland, även om jag vet att med den typen av statsskick också följer envälde, förtryck och korruption. Men drömma går ju...

Söderstories sa...

Ja, jag tycker nog att det är hög tid att vakna upp ur drömmarna och inse vår egen länk till en brusten omvärld istället...Men missförstå mig inte, jag tycker också att drömmar är viktiga! Och sagor! De bra sagorna kan ju faktiskt lära oss riktigt vettiga saker! Och utan drömmar kan inte människan göra vackra och viktiga saker. Det är vad jag tror!

Maria sa...

Visst är de viktiga, drömmarna och sagorna. Så länge de inte just håller oss kvar i ett inbillat, mytiskt Sverige. Sanningen ska göra oss fria...

Klas Corbelius sa...

tänker på när vi hade demonstration med republikaner tillresta från hela landet, vi var nog 35 stycken på Sergels torg, eller kanske var det 40... när vi sedan i möteslokalen återhämtade krafterna hade någon köpt en kvällstidning som ropade ut att 86 % ville ha monarki, 6 % var osäkra och 6 % ville ha republik... snacka om att vara ur led med tiden... men så läste vi Vilhelm Mobergs "därför är jag republikan" och det kändes genast lite bättre...

Klas Corbelius sa...

det blev visst fel med matten där, det ska vara 8 % osäkra...

Maria sa...

klas: vi var inte många fler än så i Kungsträdgården, och då och då överröstades vi av de rockkonsert-liknande vrålen från slottet, där uppenbarligen en och annan hade samlats för att fira kungen... Men, mer tårta åt oss! Och utträdesbreven höll på att ta slut, så någon slags genomslag hade det nog ändå ;o)