2006-10-09

installation

Ny kyrkoherde igår alltså. Gudstjänst i en timme och femtio minuter. Och förutom distributionen av nattvarden hade jag ingen uppgift.
Men det var lika bra det, eftersom jag höll på att hosta sönder alltihop. Nu finns det vissa fördelar med vår kyrka, och med en något "upphöjd" prästsyn, nämligen att prästerna sitter åtskiljda från församlingen uppe i koret. Därifrån är det lätt att smyga ut i sakristian och hosta eller dricka vatten. Så det var ganska få som överhuvudtaget märkte eländet, utom mina fem-sex kollegor som satt framför och bredvid mig. Biskopen höll dock god min och log till och med mot mig.

Dock ska det noteras att med mycket koncentration och med knäppta händer går det att avvärja hostattacker. Det var liksom inte läge att smyga ut under brödbrytelsen...

Inga kommentarer: