2006-10-31

jobbig morgon

Vissa morgnar är bara fel från början till slut.
Drömprinsessan vaknade 5:40. "Jag har vaaaaaaaknat!" Och trots alla välvilliga påpekanden från föräldrarna om att det fortfarande var natt, eller att hon minsann kunde gå upp själv och leka lite i sitt rum eller..., så insisterade hon alltmer ilsket på att någon (läs: jag) skulle komma och plocka upp henne. Till slut klampade en sur mor in på hennes rum och tog upp henne ur sängen, och talade sedan allvar med barnet.
Den relativa friden lade sig sedan, vi satt (i mitt fall halvlåg med slutna ögon) och tittade på vad barnprogram som erbjuds i ottan. TV5s mysko serie med lejonet Argai fann nåd hos barnet, ända tills den blev läskig. Då satte hon själv in Pelle Svanslös i DVDn. So far, so good.
KLockan närmade sig obarmhärtigt den tidpunkten då jag vare sig jag vill eller ej måste ta tag i mig själv, och jag släpade mig upp till andra våningen och klädhögen i sovrummet. Aaaargh. Inga fina kläder. Inga saker som sitter bra. De fina sakerna är smutsiga. Håret är galet. Jag är ful.
Jaha. Hjälpligt iordninggjord, går ner med kläder till barnet. "Jag vill inte ha trosor!" "Det måste du. Pippi eller hjärtan?" Gråt och tandagnisslan. "Dumma mamma!" Mamma börjar gråta. Det ringer på dörren. Dumma morgon. Men lämningen på dagis gick i alla fall bra.

Inga kommentarer: