2006-10-19

surrealistiskt

Ibland får man en inblick i en helt annan värld...

Bibelstudium. En bunt äldre damer (och en modig herre), eleganta, med silversmycken och scarfes. Vi talar länge om söndagens bibeltext (änkan med kopparslantarna), och har roligt. Drar paralleller till roffarmentalitet och oärlighet i dagens samhälle. Det pustas över bidragsfusk, men också över rika som inte delar med sig.

Fika efteråt. Hamnar vid ett bord där det förs en animerad diskussion om den förföljelse moderatministrarna utsätts för. "Men det är ju inte så konstigt, med alla dessa vänstervridna journalister, och hur vänstervridet svt är!" Hoppla, tänker jag, nu gäller det att hålla tand för tunga. Det fortsätter talas om hur landet nu äntligen ska komma på fötter, och det ska bli lite ordning och reda.
Jag småler och dricker mitt kaffe i stillhet.
En av damerna deklarerar att hon minsann haft svart städhjälp i alla år, och att det är en skam att man förföljer de som köper städhjälpen, men inte de som säljer och som inte vill arbeta vitt (för övrigt en av dem som nickat instämmande när det diskuterades hur man borde klämma åt bidragsfuskarna - dubbelmoral, eller vadå?). Tanken på att försöka problematisera lite far genom mitt huvud, men avfärdas lika snabbt som en telefonförsäljare. Inte heller väljer jag att komma med invändningar när den katastrofala svenska skolan kommer på tal, eller att vänsterblocket minsann aldrig kommit överens om något.

Fast vi var faktiskt överens om att tre miljoner i inkomst inte är för lite för att anställa en barnflicka vitt.

2 kommentarer:

Fru Babsan sa...

Ett helt annat ärende; Jag har försökt maila dig, men misslyckats. Kan du försöka kontakta mig?

Varför kan förresten bara den som har blogger-konto kommentera hos dig?

Maria sa...

För att det var några rätt otrevliga anonyma som kommenterade ett tag, så då bestämde jag mig för att det var nog. Tyvärr. Men det kanske är dax att öppna igen.
Min jobbmail har krånglat (krånglar), så jag mailar dig från min hemmail.