2006-10-27

kan jag gå ur nu?

Träffade en kollega på tåget i morse. Han berättade att det har gått omkring folk från Humanisterna och delat ut utträdesblanketter (ur Svenska kyrkan) i folks brevlådor, med ett litet otäckt följebrev där man uppmanar folk att gå ur.
Vad i hela fridens namn är det?!
Sånt...sånt...fulspel.

Jag börjar tröttna på riktigt. Visst, vem som vill får vara ateist, helt ok med mig. Om du hellre är muslim, helt ok det med. Om du vill kalla dig agnostiker, sure, gör det. Men respektera för 17 gubbar alla andras beslut!

Jag är trött på att anses vara vidskeplig, mindre vetande, anti-vetenskap, del av en förtryckarorganisation... Jag är trött på att alltid förlöjligas, tillsammans med de miljardtals människor runt omkring i världen som är troende. Jag är trött på självrättfärdigheten hos Humanisterna. Jag är trött på att de uppenbarligen tror att det endast finns en sanning, och att de är de enda som har funnit den.

Jag vill ha respekt.

Med tanke på att det knappast är en hemlighet att man kan gå ur Svenska kyrkan, och att tidningar de senaste åren haft förtryckta utträdesblanketter när det närmar sig andra november, måste man väl ändå kunna anta att många, om än kanske inte alla, som stannar i kyrkan gör det för att de VILL det?!

Och till skillnad från Humanisterna vill jag inte fulspela. Och hur skulle det gå till?
Kan jag gå ur kommersialismen? Eller materialismen? Kan jag gå ur rädslan inför de jag inte förstår? Kan jag gå ur nu?
Nä. Jag kan inte. Jag gör det jag kan. Utan förakt. Jag ber för dem. Precis som för alla andra.

Uppdatering: Efter att ha surfat runt lite verkar det som att det varit en enskild "Humanist" som delat ut lapparna, i samband med a-kasseupproret. Ok. Så då är alltså inte Humanisterna som organisation inblandade, men herr Sturmark kan inte ta emot ursäkten biskoparna Wejryd och Ytterberg framför (för att ha anklagat Humanisterna för lapputdelandet) utan att vara syrligt nedlåtande angående bakgrundskoll och hur det hör samman med prästers tro på Bibeln. Där var det igen, föraktet. Blä.

16 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Förstår inte det kursiverade. Har detta stått i någon tidning?

Maria sa...

mm (vlt, länk via sturmarks blogg)), och på svenska kyrkans hemsida, bland pressmeddelandena

Maria sa...

Information - nja, snarare uppmaningar och propaganda.

Och jag tycker att det är fulspel, på gränsen till hets. Vad skulle du tycka om någon till exempel gick omkring i ett område där det bor en majoritet muslimer och uppmanade dem att sluta ge allmosor (en av de religiösa plikterna) och ta avstånd från islam?

Och hur resonerar du när du säger att majoriteten av medlemmarna inte tagit ställning för SvK? För det mesta brukar tystnad räknas som samtycke, och om man är mot någonting reagerar man.

Som sagt, de får gärna tycka vad de vill. Men då måste andra också få det.

Thomas O. sa...

Du har rätt, Maria! Det är fulspel. Men jag är inte förvånad.

deeped sa...

Surmark (medveten felskrivning) är som han är. Själv har jag ju inte så mycket till övers för kyrkan längre men inte heller för Humanisterna som de facto skapat sig en religion runt sin ateism - och förhåller sig till sina trosbekännelser på samma sätt som de nedvärderar andra religioner.

Maria sa...

Ja, visst är det ett av problemen. Det är ju lika mycket tro i att vara övertygad om Guds icke-existens som om hans/hennes existens.
Nä, jag säger som Pippi: Jag vill aldrig bliva stur(mark). Hihi.

Maria sa...

Jag förstår att du är stolt över hur många du lyckats få gå ur kyrkan, och det är ju fullständigtr uppenbart att du inte känner någon som helst respekt för kyrka, eller för den delen, verkar det, tro. Därmed respekterar du inte heller mig, du kanske inte håller med, men kyrkan är en så viktig del av mig, för att inte tala om tron, att det blir effekten.
Jag blir alltid fascinerad av hur mycket ansträngning en del är beredda att lägga på något de inte tror på, och hur aggressiv tonen är.
Nå. Kampanja hur mycket du vill. Men respektera att vi lever i ett land med religionsfrihet, vilket även innebär rätt till att ha en religion, och rätt till att slippa påtryckningar om att överge densamma.
För övrigt: Du har inte rätt vad gäller byggnaderna, hade driften av dem enbart berott på den antikvariska ersättningen hade vi ju inte behövt stänga en hel del av dem, eller hur? I längden innebär stängda kyrkor förfall. Dessvärre.

Maria sa...

Hm. Om du tittar på undersökningar av tro, visar de allt som oftast att en majoritet svenskar säger sig ha en tro på någon slags högre makt (som de inte är beredda att kalla Gud). Det kallar inte jag ateism, och i så fall kan ju knappast en absolut majoritet (över 2/3-delar!) av Svenska kyrkans medlemmar vara ateister.

Vill jag förbjuda utträdeskampanjer? Jag gillar dem ju inte, så mycket är ju klart, och därmed skulle jag gärna slippa dem, men jag tror inte så mycket på generella förbud. Kanske ett förbud mot kampanjer i direktreklam, och det gäller naturligtvis alla religioner. Det skulle nog bli ett himla hallå om folk aktivt försökte få muslimer att sluta ge bidrag till sin moské, inte sant?

Och huruvida den antikvariska ersättningen räcker eller inte kan nog diskuteras i all oändlighet, men kyrkor som inte värms upp förfaller förr eller senare.

Maria sa...

wolfenstein: mm, stackars dig, det måste vara jobbigt. Jag beklagar. Å andra sidan är väl Solens mat, Tinas mat mfl, i stort sett tevesända gudstjänster för er? Och för övrigt, heter det inte Pastafari?

Anonym sa...

Intressant inlägg... och ännu mer intressanta kommentarer... Själv har jag gått ur kyrkan, och det är för att jag inte tror på gud. Det känns som hyckleri att vara med i något man inte tror på.

Jag kan hålla med dig om att det är "fult" att dela ut blanketter om att gå ur, och uppmana till det. Jag tycker att det är lika "fult" att dela ut lappar, tidningar, reklam osv. från kyrkor, jehovas, främlingspolitik osv.

Jag vill ta ställning själv, jag vill inte bli uppmanad genom att bli överöst propagande för varken det ena eller det andra. Är det något som jag tror på [eller i det här fallet inte tror på], så kan jag söka upp den information jag behöver på egen fot.

Sen, kan jag hålla med som någon skrev här bland dina inlägg att det är många som inte har tagit ställning. Så tror jag med all säkerhet att det är. Vi döps "ovetande över våra huvuden" som bebisar [i de flesta fall] in i kyrkan, och sen är man där lixom... Alla tänker nog inte på det sättet, att de måste gå ur kyrkan för att de ändå inte är troende. Jag tror mer att det handlar om lathet, eller helt enkelt att folk inte bryr sig!

Mvh// Milo =)

Anonym sa...

Oh! Glömde ju att skriva... Självklart så respekterar jag en människa vad den än tror på! Så var det med det! =)

Maria sa...

Hej Milo, och välkommen hit!

Jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt är att ta ställning, att inte gå ur alltså. Kanske önsketänkande, men med tanke på hur många kampanjer som har drivits för att få folk att gå ur (t.ex. Aftonbladet kör ju förtryckta utträdesblanketter i slutet av oktober varje år!) är det besynnerligt att fler inte valt att gå ur, om det nu är så att så få som Humanisterna hävdar egentligen sympatiserar med Svenska kyrkan (eller religion öht).

Sedan är faktiskt inte Svenska kyrkan, tvärtemot vad många kanske tror eller önskar, en sammanslutning av folk som är uttalat troende. Under vårt tak finns agnostiker och fundamentalister, ateister och liberalteologer, mfl, mfl. Varför? Det finns massor med orsaker till att vilja vara med, från tro, till att vilja stöda en kultur, eller biståndsarbete, eller en vag förhoppning om att en dag kunna känna tro. Vi avkräver ingen en personlig trosbekännelse, däremot frågar vi föräldrarna i dopet om de vill att deras barn ska ingå i en gemenskap där tron på Kristus är kittet, grunden. Ingen människa kan eller bör svara för någon annans tro, inte heller är vi människor statiska. Vi utvecklas ständigt, och ens förhållande till tron är naturligtvis en del av den utvecklingen.

Därför håller jag med dig, sluta utöva påtryckningar! Oavsett om det är Jehovas, Humanisterna eller något annat.

Z sa...

Det mest långtgående är ju jämförelsen mellan spagettimonstret och Gud.

Ett spagettimonster kan inte svara på våra böner.

Anonym sa...

Vad bra att vi är överens om att frälsning i brevlådan är en smula obehagligt. Någon sådan reklam från Humanisterna har jag tack och lov inte fått, men jag har däremot upprepade gånger fått diverse blad och tidningar från Svenska kyrkan och andra samfund i min brevlåda. Som präst skulle du kanske kunna agera för att dessa tidningar avskaffas, eller i fortsättning enbart sänds adresserat till medlemmar (med möjlighet att avbeställa vidare utskick för de medlemmar som inte vill ha religionsreklam i brevlådan)?

(Och efter mina kommentarer i din blogg tror du säkert att jag är en rabiat Humanist, men jag kan försäkra dig om att jag inte är medlem i Humanisterna, även om jag förvisso är ateist. ;-) )

Maria sa...

Hej Magnus! Tyvärr går det knappt att skicka till bara medlemmar, av "utdelningstekniska skäl" och även när vi har försökt få utdelarna att låta bli att dela ut till vissa adresser, blir det ändå strul eftersom de byter personal så ofta, och den nya personalen aldrig har koll. Tyvärr. Alternativet är att vi adresserar allt, och det är inte hållbart ekonomiskt.
Dessutom är vi lagbundna till att vara till för alla som bor inom våra församlingsgränser, inte bara medlemmar...
Lägg tidningar o dyl i pappersåtervinningen, det är det bästa råd jag kan ge.

Anonym sa...

O Heliga dubbelmoral!

Tack Maria, för din osvikliga dubbelmoral här. Jag är inte medlem av svenska kyrkan, men får till stadighet reklam från dom.

Tror du inte humanisten ifråga hade "distributionstekniska" skäl för sitt sätt att dela ut information?

Varför är argumenten okej för svenska kyrkan, men inte andra?

Jag antar att också att muslimer, voodooprästar o andra fick informationen med?

Va skiljer?

God fortsättning!