2007-10-17

bonhoeffer inspirerar funderingar

Var på prästkonvent idag och hörde biskop Martin Lind tala om Dietrich Bonhoeffer. Det var intressant och engagerande. Vissa saker fastnade extra mycket, som när Martin talade om det religiösa rummet. Om vi har ett "religiöst rum", dvs att vi ägnar oss åt religiösa ting på söndagar tex, då stänger vi ju ute Gud från resten av våra liv, vilket är nästintill heretiskt. Och då tänker jag att detta ju blir extra intressant i debatten om trons varande eller inte i det officiella rummet. Hur kan jag leva mitt liv helt och fullt med Kristus, om jag inte tillåts göra detta även i offentligheten?

2 kommentarer:

kantorn sa...

Skulle också gärna gå på sånt, men vi kantorer får sällan möjligheten :(

Kaplansgården sa...

Du har så rätt. Det är viktigt att våga avar kristen även på vardagen, att låta tron genomsyra både ord, handligar och tänkesätt.

Där har verkligen Bonhoeffer något att lära oss.

Jag måste säga att biskop Martins bok i ärendet var mycket läsvärd.