2008-01-10

berg och dalar

Till de mer underliga detaljerna i en prästs liv hör att de kyrkliga handlingarna (dvs dop, vigsel, välsignelseakt, konfirmation och begravning) inte är jämnt utspridda över året. I en församling med många tusen medlemmar borde det jämna ut sig, tycker man, men så funkar det inte.

Att vigslarna är mer frekventa under sommarhalvåret är nog väl känt, men nuförtiden är (min egen högst ovetenskapliga uppfattning) det vanligare med bröllop i september än juni. Även oktober kan få sin del av vigslar, medan det är rätt tunt med dem i februari.
Dopen kommer hela året. Vi döper, i min föramling, i stort sett två barn i veckan. Men även här finns det en liten tendens till att det är fler när det är varmt och ljust ute, kanske för att dopen i många fall har fått ersätta bröllopet som familjegrundande ceremoni?

Men begravningarna. Det är verkligen himla underligt att människor så att säga dör i grupp. Om det har varit väldigt kallt eller varmt kanske det inte är så konstigt, eller om influensan varit elakartad, men en mild vinter som den här borde det inte varit så mycket, men vi begraver som aldrig förr. Julen påverkar så klart, många verkar ha tagit slut på orken genom att bestämma sig för att överleva julen, och dör följaktligen i mellandagarna. Det verkar som att vi trots allt har lite mer möjlighet att påverka tidpunkten för vår egen död än vad man tänker sig normalt.

Allt detta gör att undertecknad, och många av mina kollegor runt omkring i landet, är lite mer gråa i ansiktet än normalt denna januari. December är ju inte direkt en vilomånad för oss, inte heller får vi så mycket avslappning under julen, och när januari tar vid är det högsäsong för begravningarna. Nåja, det är ju bra att julen trots allt ger en del energi också.

Nu får det vara slut på filosoferandet, jag ska traska iväg till den tredje begravningsgudstjänsten (för min del) den här veckan.

4 kommentarer:

kantorn sa...

Det är samma tendens hos oss. Om det är nån tröst vet jag inte....

"som kuriosa kan jag meddela att ordverifieringen som ska fyllas i när man gör ett inlägg innehåller bokstäverna G R A V i nämnd ordning....spooky"

lykta sa...

...hos oss också. Vi fattas dessutom en präst, så det är ett kul läge. Skönt att man inte är präst, jag har haft det lugnt och skönt över julen. :)

Men en tanke jag hade om att begravningarna klumpar ihop sig i januari: kanske är det så att man ibland skjuter fram begravningen till efter helgerna, om dödsfallet är precis före? Jag vet inte... mest en tanke.

Maria sa...

församlingspedagogen: visst är det också vanligt att folk skjuter på det, men nästan alla jag har är för folk som dött i mellandagarna, så då är det snarare så att de själva har påverkat på något sätt.

kantorn: spooky!

Miriam W Klefbeck sa...

Även i Södertälje dör folk i sjok - gärna under sommarsemester och i juletid. Eller så bara känns det så.