2008-01-05

IKON

Jag hittade, via Dagen, till nya (för mig i alla fall) magasinet IKON, som jag tror är någon slags ungdomssatsning från Dagen. Helt ok tyckte jag, behaglig ton i svar och forum. Lätt frikyrkligt, så klart, men bra.

Men om man ska vara lite ytlig, och det kan man väl få vara någon gång då och då (och jag hoppas innerligen att ingen tar detta på fel sätt, det är menat i all välvilja) är en av de stora behållningarna Jacob Hallström, pastorn som svarar på frågor, för maken till snygg pastor har i alla fall inte jag sett! Trevligt för församlingen han jobbar i (och förstås för hans fru... ;o).

Det är lite som när jag var pastorsadjunkt (första året som präst) och damerna i församlingen var så förtjusta i min handledare. De kallade honom "behändig", vilket uppenbarligen var dialektalt för toppensnygg. Och så länge inte alltför många bara ser utsida och inte lyssnar, skadar det verkligen inte med lite ögonfägnad, såväl manlig som kvinnlig, i kyrkorna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj. Håller helt med. Riktigt snygg, den goa pastorn!

Anonym sa...

Jacob är dessutom en mycket trevlig prick och en utmärkt teolog, kan jag - såsom varande hans studiekamrat - berätta. Han höll ju för övrigt i helgsmålsringningen i SVT i mellandagarna.

Maria sa...

Kjell: Så trevligt! Alltid bra när insidan matchar, liksom. Tyckte nog han verkade bra, på svaren jag läste i alla fall. Som sagt, bra för församlingen.

Jämtlandstösen sa...

Jo, visst hade du rätt om pastorn, helt klart. Behändig används också här i Jämtland, av äldre främst, och har nog också betydelser som trevlig, lättsam och dyl. Så det stämmer ju bra med vad Kjell skrev här innan.

Cecilia sa...

Vet inte hur det kommer sig att jag snubblade in på detta inlägg nu... i februari, men i alla fall. Jacob är grymt trevlig. Pluggade på THS förut. Predikade på Hönö i somras.
Va ba de! ;)