2008-04-28

socker, socker, bara vanligt socker

Min dotter är som förbytt på lördagarna. Vanligtvis är hon en ganska skön och avslappnad liten tjej, glad och vänlig, men på lördagarna är hon stingslig och lättstött, och väldigt, väldigt rastlös.

Allra konstigast har hon dock varit efter jul och påsk, och det dröjde, bisarrt nog, ett litet tag innan vi fattade vad det handlade om.

Socker.

Dottern min blir närmast sockerförgiftad när hon äter godis. Vi kan hantera lördagarna, det blir inte så mycket, men efter jul och påsk slet vi vårt hår, och satte till slut en gräns för hur länge hon fick äta godiset. Om det var något över fick hon spara det. Och det var som om hon själv pustade ut lite. Hon känner nog också effekterna, och när vi förklarar varför hon mår som hon mår, var det inga problem att lägga från sig påsen.

Men jag tycker att det är rätt läskigt. Och tänk vad mycket socker de små, och vi, får i oss hela tiden! Uff.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är riktigt läskigt. Upptäckte detta på allvar min sista tentaperiod. Då jag inbillade mig att det hjälpte mig att hålla igång.
Men jag mer eller mindre märkte hur jag blev pigg sedan dalade det så jag nästan somnade, så in med socker pigg i 30 min och så höll det på. Fick nästan avgifta mig.

Maria sa...

Precis! Jag har fastat från socker ett par gånger, och den första veckan (avgiftningen blir det ju) är hemsk.