2008-10-25

en bra november

Den här bloggen börjar nå en relativt respektabel ålder. Den tänker dock inte pensionera sig än på ett bra tag. Det är roligt att gå tillbaka och läsa gammalt, inse vad jag blev upprörd över då, eller gladdes över. På relativt kort tid kan livet förändras mycket.
Men det finns teman som kommer tillbaka, och jag är säker på att min avsky för november är ett av dessa. Det finns få saker som gör november uthärdligt, och de har generellt att göra med vad som kommer efter, dvs advent och jul, snarare än den grå och regniga månaden i sig.

För några år sedan, när dottern just hade fyllt ett, tog vi henne och hennes oerhört portabla resesäng under armen och åkte till Thailand och Hongkong i en månad, 8/11-8/12. Vi luffade runt: en vecka i Hua Hin/Pranburi, en i Bangkok, en i Hongkong/Macau och en på Ko Lanta. Det var fantastiskt. Thailändare älskar bebisar, kineser likaså. Och vi kunde tillbringa massor av tid tillsammans på såväl kalligrafimuseer, som i kyrkor, som på stranden. November har aldrig, varken förr eller efter, varit mer behaglig. Jag önskar att jag alltid kunde hoppa över den på liknande sätt.

Men nu gäller det att sova ordentligt, att bita ihop, för nu kör vi snart. Allhelgona, skolbesök, höstmarknad, mörker och massor med planeringsmöten inför advent, jul och nästa år. Och regn förstås. Urk.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Jag stämmer in i klagovisan över november. Men som tur är tar den slut, varje år.
Den där utlandsresan lät som en underbar grej :)

Marianne sa...

Tänk vad man är olika. Jag älskar hösten och mörkret.Skulle inte kunna tänka mig att resa bort. Men jag vet att för er som jobbar innom kyrkan är det mycket jobb framöver.

Anonym sa...

Jag håller med Marianne, jag njuter av hösten och jag gillar mycket arbete men jag ser noga till att unna mig det som är kul för att klara av det höga tempot. Jag bor ju i Sverige och skulle inte kunna tänka mig att flytta härifrån därför försöker jag se positivt på hösten och det funkar :)

Maria sa...

marianne och camilla: vad bra! skönt att det finns folk som gillar denna pest-månad, då kanske jag inte ska avskaffa den ;)