2006-03-27

nu växlar vi upp

Sista veckan innan påskvandringarna. Det är nu allt ska ske. Presenningar ska transporteras, frivilliga ringas in, roller fördelas. Vi ska beställa godisfiskar och bygga båt i kyrkan. Fullt ös - medvetslös. Och på måndag trillar de första fjärdeklasserna in.

När jag pratar med konfirmander om påsken och frågar dem om de kommer ihåg att de varit här på påskvandringar, brukar det alltid vara några som kommer ihåg att de rott en stor båt i kyrkan. När avslöjandet kommer: det är en båtformad ring med stolar, täckta med presenning, vägrar de ofta att tro mig. "När jag var här var det i alla fall en riktig båt!" Fantasins kraft är stor.

Och sen är det ju påsk förstås. Och hela veckan har jag konfirmander. Vi ska ha "hemmaläger" och följa påskens rytm med alla gudstjänster, prata döden och himlen på påskafton och nattvard på skärtorsdagen. Långfredagen är vikt för retreat och på annandagen går vi en Emmausvandring. Det kommer bli så roligt!

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Åh, jag vill också vara med. Här verkar det inte hända så mycket i kyrkorna under påsk förutom de vanliga Gudstjänsterna och mässorna. Jag saknar vandingarna, meditationen och samtalen.

Maria sa...

du är välkommen som frivillig! vi behöver en till på torsdagen...*ler*

Vonkis sa...

Jag skulle om jag kunde, på sanning.

Karin sa...

Lovely! :)