2006-03-22

sofistikerade elakheter

"Han är inte fyrkantig, han är kubisk!"
Underbart roligt yttrande om paragrafryttande (konstigt ord, men paragrafridande blev liksom inte rätt), trist kollega.

Det är de riktigt sofistikerade förolämpningarna som är roligast. Allra helst i någon slags verbal duell, där kombattanterna avlossar salva efter salva med lingvistisk ekvilibrism.

Vem som helst kan säga: "Du är dum i huvet". Det är dock inte alla förunnat att med elegans utbrista hur skönt det är att emellanåt umgås med människor som sätter mer värde på sociala kunskaper än intellektuella färdigheter...

Har du några roliga exempel på tjusiga förolämpningar i den högre skolan? Dela med dig!

(Ja, jag är en intelligenssnobb. Min mamma kallar mig det ibland. Fast helt ärligt tycker jag att det finns olika slags intelligens, och att den intellektuella, bokliga sorten inte nödvändigtvis står över de andra. Även om det är den som ger mig mest njutning. "Härtill är jag nödd och tvungen.")

3 kommentarer:

Germunds Blog sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Germunds Blog sa...

Jag försökte skicka en länk till en sida med kreativa förolämpningar, men då fick din blogg krupp. Därför raderingen av inlägget ovanför.

Tur var det förresten vid närmare eftertanke. En del av skämten var onödigt råa.

Lånat från sidan tuppjuck:

Är du intelligensallergisk?

Det är ok att vara blåst men du behöver inte gå till överdrift.

Så du är född den andra april? En dag för sent då.

Du är levande bevis på att även gud gör sina misstag

Göran Koch-Swahne sa...

Ja m i n intellegens, sådan som den är, kommmer INTE ihåg roliga formuleringar så länge som 2 sekunder ;=)

Så svaret är njetski!