2008-09-16

att vara präst/pastor och leva i församling

En av mina amerikanska vänner, Erica, skriver klokt om att vara präst/pastor och leva och verka i en församling. Med tanke på den senaste tidens diskussioner, länkar jag dit. Det är lätt att peka på prästen. Men en församling och en gudstjänst är så mycket mer.

Och med det vill jag INTE säga att präster inte har ansvar, eller ska strunta i att förkunna, etc, etc (fyll i valfri sak du kanske vill läsa in på grund av vad du mött eller saknat). Jag bara vill påpeka, lite stillsamt sådär, att frågan är större än prästers fromhet eller brist på sådan, och predikokonst eller brist på sådan. Usch. Nu blev det ett inlägg till i den här frågan. Och det kommer säkert uppfattas, har jag förstått, som ännu ett "en präst försvarar sig". Suck.

Det är tur att Gud är större än våra åsiktsskiljaktigheter.
Det är skönt att Jesus valde lärjungar av alla sorter.
Och det är vansinnigt bra att Anden blåser vart hon vill, oavsett vad vi tycker är lämpligt eller läromässigt korrekt.

1 kommentar:

Madicken sa...

Amen till det :)