2007-03-27

anti anti-girlie?

Gjorde en snabb svep genom Aftonbladets blogglänkar angående Girlie, ja, ni vet, tjejglassen. Och om det är något som blir pinsamt uppenbart då är det inte hur upprörda konsumenterna är över det idiotiska påfundet "tjejglass", utan hur upprörda de är över att några är upprörda. Det är pk att vara anti-pk, helt enkelt, och det fulaste du kan vara är feminist.
Prata inte om könsmaktordning och stereotyper, då kommer hela den hånfulla, cyniska bloggosfären jaga dig med blåslampa, eftersom du, fy bubblan, vågat ta något på allvar.

Jag tänker inte äta den korkade glassen. Lustigt nog gillar jag nämligen varken rosa eller glitter, trots att jag är av det kvinnliga könet. Frågan är om jag ens tänker köpa en till dottern, trots att hon är i prinsessåldern. För att jag tror att de bilder vi förmedlar till våra barn är viktiga. För att jag vill att hon ska kunna känna sig lika mycket som kvinna i grått eller grönt. För att jag vill att hon ska ha alla möjligheter.
Och vad har det med en enda liten fjuttig glass att göra? Jo, på samma sätt som stringtrosor till femåringar är dåligt, på grund av de associationer de ger, är detta dåligt, för det bekräftar de könsroller och stereotyper som alltför länge har utmålat kvinnor som lägre stående varelser, enbart kapabla att bry sig om barn, shopping och smink. Sådana som inte behöver få chefsposter, eller ens lika mycket betalt som män. För vi är ju "bara" kvinnor. Men nu har vi ju i alla fall fått en egen glass. Så... fint. Tack.

Ja, jag är politiskt korrekt, och stolt över det! Ja, jag är feminist, och kommer alltid vara det.

10 kommentarer:

Teach sa...

Visst är det träligt!

Det känns som om vi tar ett steg framåt och två steg tillbaka ibland.

Måste vi verkligen börja om igen och förklara varför könsstereotyper är dåliga? Jag trodde att vi klarat av det vid det här laget och nu istället stod och stampade vid att det ojämlika samhället inte bara är en kosmisk slump utan att det faktiskt finns ett system (könsmaktsordning...)bakom.

Måste vi nu tillbaka och harva i varför ja-men-pojkar-är-lite-så-där-vilda-
och-behöver-rulla-runt-och-slåss-
lite -granna och ja-men-flickor-är-ju-mer-stillsamma
-och-omvårdande-och-gillar-att-se-
söta-ut
är jäkligt korkat så vill man ju bara lägga sig ner och dö.

Det är spektakulärt hur många som bär sin bristande förmåga att identifiera sig med utsatta grupper som en fana nu för tiden. Tidningarnas kommentarfält och bloggosfären fylls den ena "bunta ihop och slå ihjäl"-parollen efter den andra.

Suck.

Fru Babsan sa...

Hear, hear!

Bra rutet. Man undrar ibland om företagen inte hör oss som protesterar mot stereotyperna. Varför ska det vara så svårt att fatta??

Fru Babsan sa...

Förresten, varför tillåter du bara kommentarer från andra som har blogger.com? Det känns alltid lite konstigt att använda handarbetsbloggen här.

Maria sa...

*fniss* tackar. Eh...jo, jag fick en del riktigt otrevliga kommentarer i början, och beslöt då att inte tillåta anonyma kommentarer, vilket dessvärre ledde till att man var tvungen att ha blogger för att kommentera. Men visst, det är nog dags att omvärdera det.

Maria sa...

done! nu öppet för alla ;o)

Lena Palmquist sa...

Jag håller med dig. För många år sedan passerade en bok genom mina händer. Jag läste den inte, men kommer ihåg den fantastiskt talande titeln "Lifting a ton of feathers" (av Paula J. Caplan), dvs varje lite tjejglass är kanske en fjäder. Men alla dessa glassar, skämt, kompetensbedömningar osv blir tillsammans ett ton, och det är tungt att bära.

Vonkis sa...

Väldigt bra skrivet. Jaglänkar till det här inlägget hos mig.

Andelieb sa...

Bra skrivet.
Jag har själc funderat på den där glassen och om det är utformningen eller namnet (eller båda) som stör mig mest. Jag menar en rosa glass kan ju även killar äta, men genom att döpa glassen till girlie så har ju glassföretaget indirekt berättat att det är tjejer som "ska" äta glassen och det är nog ändå vad som stör mig mest....tror jag.

Ursäkta utläggningen. Ville bara slänga iväg mina funderingar.

//Andelieb (som inte heller är något fan av rosa)

Maria sa...

Åh, vad skönt att vi är flera! Emellanåt hamnar jag i "kanske jag bara är överkänslig och dum nu" och då är det bra att veta att vi är fler som reagerar. Tack alla.

Anonym sa...

Jag kallar mig feminist och gillar rosa och glitter. Det är det som är det underbara med feminism, -valfriheten. Tjejer SKA inte gilla rosa och glitter, men vi FÅR det. Killar MÅSTE INTE ogilla rosa och glitter men de FÅR det.

Jag blir så imponerad och lättad när jag läser såna här blogginlägg. Tack för att Du (och även ni andra) kämpar för det här. Vi får hjälpas åt att plocka bort fjärdrarna och okunskapen från folk som inte ännu förstått att ett ton fjädrar väger lika mycket som ett ton bly.

Håller med Andelieb i irritationen om namnet. Denna roliga och glittriga glass hade ju lätt från en bredare målgrupp och låtit bli att spä på fördomar (fjäderberget). Genom att sätta ett annat namn hade alla rosa-och-glitter-kära fått gilla den, oavsett kön.

Ps. Hittade dig genom allra bästaste Vonkis blogg.

Ps 2. Eller har de satt det där namnet på glassen som en medveten provokation för att få gratis reklam?