2007-03-06

bort med religionen?

"Vårt mångkulturella samhälle måste ha konfessionslösa torg där alla kan mötas."
Orden är Heidi Avellans, Sydsvenskans politiska chefredaktör. Det är ovanligt religionsfientligt, till och med för att vara annars rätt så antikyrkliga Sydsvenskan. Och ovanligt blåögt och, i ärlighetens namn, korkat, för att komma från en person jag antar är rätt bildad.
För hur ska jag kunna lägga av mig min religiositet?
Och när jag ändå håller på och lägger av mig viktiga delar av min personlighet som inte gillas av alla, varför inte lägga av mig min kvinnlighet? Eller vänta, naturligtvis min politiska åskådning? Min ögonfärg, eller sexualitet, eller mina svarta kläder, för de sänder ju signaler även de.

Ja, låt oss förbjuda alla meningsyttranden, alla uttryck för åsikter, alla symboler för ideologier. För då får vi till slut verkligen ett fritt samhälle. Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar. Bah.

7 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Mmmm, vad jag tycker om inlägg som det här! Jag håller helt med. Det åsiktslösa, neutrala Sverige i ett nötskal...

Maria sa...

Nej, men, om det inte är vän från förr som tittar in! Härligt att höra från dig, Joppe ;o) Massor med kramar till både dig och familjen.

séra Jónatan sa...

Jomenvisssthurruduva!? som man säger i det paridisiska landskapet Närke.

Hur gör man för att inte dö i frustration över ämnet politik och religion, även om det är roligt också? Men dessa ämnen tänder någon dold stubintråd i mig som någon gång kommer att brisera i något bra eller dåligt i framtiden. Hoppas på det förra!

Maria sa...

Ja, det hoppas vi. Men visst är det superfrustrerande, men rätt så kul också. Jag inledde min första predikan här i nya församlingen med "det finns två ämnen det sägs att man aldrig ska prata om på en fin middag; religion och politik..." Mamma höll på att svimma ;o) men det gick bra, borgeligheten till trots...
Det vore ju synd om kristdemokraterna skulle få fortsätta vara "det kristna alternativet", inte sant? Men sen ska man ju orka ta i det, och ha tid, och nätverk... Vi (jag och några andra bloggare) försökte börja bygga lite, men det dog av tidsbrist, tråkigt nog.
För övrigt är din bild jättefin!

Madicken sa...

Utmaning! Kolla min blogg

http://madicken-teolog.blogspot.com/2007/03/underligheter-frn-jerry.html

Anonym sa...

En stilla undran: Var i Avellans artikel står det att du ska lägga undan din personliga tro, eller låta bli att stå för dina åsikter och uppfattningar? Jag tycker att det är rätt uppenbart att Avellan talar om att samhällsinstitutionerna, såsom arbetsplatser, skola etc., inte ska ta ställning för någon särskilt religion. Hon menar att i det allmänna rummet bör man kunna känna sig lika hemma oavsett vilken religion man tillhör eller inte tillhör.

Sedan tycker jag ändå inte att Avellans artikel är sådär fantastisk, och jag tycker den bortser från viktiga saker, som t.ex. kulturhistoriska aspekter.

Maria sa...

Magnus: Kommenterar mer under "rätt till religion"