2007-03-16

en ordentlig fest

Min far fyllde 60 igår (ja, min riktiga pappa, inte den biologiska). Det festades på olika sätt en hel dag.
Min festdag började iofs med en stressad kort-shopping i Köpenhamn (maken hade städat bort mina finskor), och sedan en trevlig, men även den kanske i kortaste laget, minilunch med min norska väninna som bor i Köpenhamn.
Sedan var det mottagning på faderns företag. Massor med folk, många "hej, jag är Maria, Xs dotter", och en del vin. God buffé med bla annat soltorkade, inlagda oliver, blå potatischips, lättsaltad lax, kycklingspett, friterade räkor osv.
Klockan sju anlände vi sedan till styvstyvfarbroderns restaurang i centrala Köpenhamn, för sex-rätters middag! 1. Dillskum med stenbitsrom 2. Hummersoppa 3. Lättsaltad lax 4. Tournedos Rossini (alt rödfisk) med ett litet potatistorn 5. Sex sorters ost och oliver 6. Tiramisu och glass. Allt naturligtvis ackompanjerat av bra vin och gott bröd. Efter många trevliga timmar rullade vi därifrån. Kom hem halv tre... Men jag är oväntat pigg idag, vilket var tur med tanke på att jag har haft en mycket energisk och pigg liten dotter att ta hand om idag, då personalen på dagis har planeringsdag.

2 kommentarer:

Madicken sa...

O store tid vilken fest! Kul - och vad hungrig jag blev....

Maria sa...

Och gott var det! Åtminstone innan jag var proppmätt...*ler*