2007-03-22

korttidsdagis

Jag skulle vilja ha ett korttidsdagis. Ett där man kunde lämna in sitt barn för nån timme eller två, ungefär som på IKEA. Tänk så många saker som skulle underlättas då: klippa sig, handla skor, prata med köksfirmor (ja, måste ställa in ett sådant besök i morgon eftersom barnet är sjukt), läkarbesök osv. Eller så kunde det vara en liten, liten ventil för trötta pappor och mammor utan massor av släkt som omedelbart ställer upp och passar guldklimpen.

Rent praktiskt skulle det förstås vara lite krångligt. Man skulle väl vara tvungen att ha en åldersgräns (såväl nedre som övre), och ett maxantal, och så skulle det nog vara smart att göra det i någon slags medlemsform, dvs man blev medlem och så registrerades alla uppgifter, och man betalade en summa per timme eller nåt. För säkerhetens skull. Dyrt skulle det säkert vara, men det är det å andra sidan med barnvakter också (åtminstone om man betalar dem vad de är värda).

Nåja. Är det någon som hoppar på idén är jag din första kund, bara så du vet! Jag älskar min dotter mer än något annat i världen, men emellanåt kunde det vara praktiskt att inte ha en energisk, non-stop-pratande treåring med sig. Och att då veta att det finns ett ställe jag kunde lämna henne en timme, och att jag kunde känna mig trygg med det, skulle vara guld värt.

(Jag vet att det redan finns någon slags variant, med dessa lekland som dyker upp överallt och där man emellanåt kan lämna sitt barn för en extra avgift, men de är liksom lite för röjiga och galna för det mesta, jag skulle inte vilja lämna dotra där, även om jag gladeligen går dit med henne nån gång.)

Inga kommentarer: