2008-12-02

i-landsproblem

Ibland när folk fnyser åt tillvarons mindre knöligheter och besvär, och kallar dem i-landsproblem, brukar jag, mest på skämt, svara att det väl är tur att vi också har problem. Inte för att förringa det faktum att en mycket stor del av världens befolkning lever liv fyllda av oändligt mycket fler och svårare problem, utan för att någonstans ändå markera att det faktiskt är ok att bli frustrerad över en trasig mugg eller att behöva stoppa in kontokortet en extra gång i uttagsautomaten. Problem är ju relativa. Det kan faktiskt vara så att just den där trasiga muggen är doppen som får bägaren att rinna över, och orsakar ett mindre sammanbrott.

Idag har jag haft fullt av i-landsproblemögonblick (märkligt ord för övrigt). Jag har drabbats av en ondskefull förkylning...nej förresten, jag är på väg att drabbas, eftersom jag verkligen inte har tid med några sjukdomar den här veckan. Det regnar jättestora iskalla droppar regn. Internet uppför sig underligt, katterna tjuter, jag har återigen glömt att skaffa en viktig sak till en present jag håller på att tillverka åt en vän... Men alla dessa saker är, faktiskt, i-landsproblem i dess bästa bemärkelse. Små, egentligen ovidkommande irritationer, som idag inte drabbar mig alls. För jag älskar och är älskad. Idag är ingenting annat viktigt. Det räcker.

Inga kommentarer: