2007-04-09

heliga veckan-gudstjänst

På väg in till stan igen. Gårdagens gudstjänst var underbar, nu är det dags för Mässa med små och stora. Temat - påsk. Ja, tidigare gudstjänster under stilla veckan har väl inte riktigt varit så barnvänliga, så nu är det dags för barnens påskgudstjänst. Vi sveper över hela berättelsen, från intåget till Emmaus. Det kommer bli riktigt bra.
Och jag har bakat glutenfri matzoh (alltså osyrat bröd) att ha till nattvarden. Glutenfritt mjöl är inte lätt att baka med, och det i vanliga fall rätt trista osyrade brödet blev än smaklösare. Men, å andra sidan är oblat ju inte supermumsigt heller, och det är väl inte direkt poängen heller.

8 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Jg bakade syrat börd till påsknattsmässan i god ortodox (inte luthersk ortodox!) tradition. Det blev bra!

Maria sa...

Mm, önskade att jag hade satsat på syrat jag också... Fast å andra sidan var det en poäng med det osyrade, eftersom vi ju också pratade skärtorsdag. Nåja, med vin blev det något mindre äckligt, faktiskt.

séra Jónatan sa...

Jag beklagar dina judiska och katolska drag ;)

Maria sa...

*asg* Det gör inte jag! Med tanke på att jag ju inte kan få skägg (långt sådant i alla fall), är det ju bara västkyrkan som gäller för mig...

séra Jónatan sa...

Med lite doping skall det väl inte vara så svårt att få till lite skägg. Kunde man göra Arnold med barn...
Å andra sidan är jag för tilfället skägglös...

Maria sa...

Sant, så sant...hm...fast sen är det ju det där med ikonerna...och nationalismen...och vanan att helgonförklara läbbiga ryska prinsar...nä, västkyrkan får det bli. Vi har i alla fall bara gjort mördande, intrigerande och allmänt osedliga påvars barn till påvar...

séra Jónatan sa...

Man måste ju inte köpa hela konceptet. Annars skulle man ju aldrig ha någon tillhörighet. Detta gäller förstås inte järnvägsvurmandet för min del.

Maria sa...

Sant. Man kanske skulle bli...äh, då blir jag ju av med jobbet. Nä, måste förbli lutheran.