2007-07-29

familj, släkt och annat konstigt/skojigt

I lördags firade vi mammas 60-årsdag med ordentligt släktkalas. Som säkert nämnts tidigare här på bloggen är min familj synnerligen brokig, och det mest gemensamma draget för oss är att vi...eh...liksom inte är släkt, egentligen. Skilsmässor, styvfamiljer, jättenära vänfamiljer osv har orsakat en familj som är stor, kärleksfull och i stort sett utan blodsband. Så på festen igår fanns mina två systrar (varav en formellt sett är en halvsyster), min mamma, min dotter och min moster. Där tar de med blodsband till mig och min mor slut. Sedan var mina "bröder" där, liksom mina "systrar". Extramammorna var naturligtvis där, liksom styvstyvfarmor och styvstyvfarbror med hustru. Styvstyvsyster med familj var där, och goda grannar som liksom växt ihop med familjen. Ja, ni förstår.

I vilket fall som helst var det en härlig tillställning. Mamma sken som en sol, hon trivs allra bäst mitt bland alla dem hon älskar, och det var underbart att träffa alla igen. Dotterdottern var en riktig pärla hela kvällen (inte så lätt för en snart fyraåring att fixa hela mingel-grejen, men hon gjorde det med den äran) och beundrades också storligen (fattas bara annat).

Jag hoppas att jag blir omgiven av lika mycket kärlek när jag fyller 60.

Vad hon fick? Av döttrarna fick hon chokladprovning (tillsammans med oss alla tre) och en hammock. I övrigt var det gott om vaser, tjusiga pennor och annat trevligt. Och massor och massor med blommor.

Inga kommentarer: