2007-07-30

änglaskolan

Norska prinsessan Märtha Louise startar änglaskola. Ja, jisses. Vad ska man säga?
För det första: änglar ska vara Guds budbärare. De talar med Guds röst. Då borde det inte krävas en treårig utbildning för att få kontakt med dem.
För det andra: det handlar om en del pengar. Så klart. Pengar för att komma i kontakt med änglar. Suck. Det vore väl naivt att hoppas på lite välgörenhet, men nog borde Harald ha råd att försörja henne med sitt apanage (om hon mot all förmodan inte får eget), eller? Att göra pengar på människors andliga längtan är läbbigt. Men att döma människor till helvetet, som den här pastorn, är väl att ta i.

5 kommentarer:

Z sa...

Läste först bara rubrikerna om denna "änglaskola".

Jag trodde allt var frid och fröjd.
Att prinsessan startat en grundskola/gymnasium dit man kunde sätta sina barn gratis i mån av plats och att man där betobnade undervisning i demokrati, mänskliga rättigheter, godhet, miljövård osv. (a la Oprah/dr Phil)

Men tji fick jag.
Skulle ha läst artikeln. Det handlar visst om vuxna som kan gå en ganska dyr kurs i att "tala med änglar o hästar"

Hmmmm......

Anonym sa...

Hej. tack ska du ha.

Anonym sa...

Vi är alla skapade till Guds avbild, dvs. vi är alla en del av Gud. Dvs. Gud talar genom oss alla, om vi väljer att lyssna. Att vara präst och påstå sig ha monopol på att framföra Guds budskap har genom tiderna gjort mänskligheten en riktig björntjänst. Gud talar till oss alla.

Fantastiskt att prinsessan startat det här för att sprida ljus och kärlek i världen. Vi har inga problem med att filmstjärnor och ishockeyspelare tjänar mångmiljonbelopp, medan folk som tjänar mänskligheten absolut inte ska få rikligt betalt för vad de gör. Det är just sådana som sprider ljus, glädje, hopp och kärlek i världen som ska ha rikligt betalt för att de tjänar mänskligheten och planeten. Gör er själva och mänskligheten en tjänst, läs "Samtal med Gud" av Neale Donald Walsch, de här böckerna är verkligen Guds gåva till mänskligheten.

Maria sa...

anonym: först, skriv gärna under med ditt namn.
Sedan, vi påstår oss inte ha monopol, det skulle vara oerhört högmodigt. Men jag anser mig ändå kunna reagera på att det ska tjänas pengar på andliga behov, och det går verkligen inte att jämföra med hockey.

Anonym sa...

1Ki 11:33 Så skall ske, därför att de hava övergivit mig och tillbett Astarte, sidoniernas gudinna, och Kemos, Moabs gud, och Milkom, Ammons barns gud, och icke vandrat på mina vägar och icke gjort vad rätt är i mina ögon, efter mina stadgar och rätter, såsom hans fader David gjorde.
1Ki 11:34 Dock skall jag icke taga ifrån honom själv det samlade riket, utan jag vill låta honom förbliva furste, så länge han lever, för min tjänare Davids skull, som jag utvalde, därför att han höll mina bud och stadgar.


Astarte är just den gudinna som Märtha Louise tillber plus en hel drös till.