2007-07-09

om bakverks namn och rätten att vara en buffel

Det pratades som sagt en hel del i kväll, och vi kom in på det infekterade ämnet chokladbollar. Ja, jag kallar dem chokladbollar. Inget annat. Dessutom tycker jag att det är ohyfsat, okänsligt och rent ut sagt korkat att kalla dem något annat.
Jag kan tänka mig att en och annan av er som läser detta håller med. Andra kanske inte gör det, och kanske rent av blir lite förnärmade över att kallas korkade. Alltså tänker jag förklara just varför du som kallar chokladbollar för... det andra ordet, är dum.

1. Chokladboll beskriver vad bakverket smakar och ser ut som. Ett fullständigt logiskt namn alltså.
2. Ingen människa har rätt att medvetet kränka någon annan. Många människor blir kränkta av att bakverken ifråga kopplas till en viss etnicitet, alltså ska vi låta bli att göra det.
3. N-ordet är mycket riktigt ett ord som från början endast beskrev en färg. Inte längre. Ända sedan plantagetiden i Amerika har ordet kommit att förknippas med förnedring och slaveri. Inget ord vi ska använda, alltså.
4. Att en del människor använder n-ordet om sig själva ger ingen annan rätt att använda det om någon annan. Det är deras val, inte ditt. På samma sätt som ingen har rätt att förolämpa någon annan med att kalla den tex bimbo, men en del av oss emellanåt kan använda det om oss själva.

Räcker det? För mig är det mycket underligt att människor blir så upprörda över just den här lilla, enkla namnförändringen. Varför är det så vansinnigt viktigt att ha rätt att vara en buffel?

Ja, jag är politiskt korrekt. Jag är stolt över att vara det, för det innebär att jag inser att ord och namn har makt att såra, men också att lyfta upp. Att attityder och lagar måste ändras för att passa en förändrad värld. Att alla människor ska behandlas lika, med lika rättigheter och skyldigheter. Det är inte klyschor, det handlar om människovärde och demokrati. Är det något som ska hånas? Jag tycker inte det.

Och på tal om: n-ordet (eller den värre varianten, rättare sagt) begravdes i USA *ler*

2 kommentarer:

Z sa...

Skönt att någon antligen vågar säga detta.

Har hört olika kommentarer från andra: "Men min afrikanska vän har inget emot det gamla namnet. Det har han sagt!"

Jo, tänker jag. Men det kanske finns andra människor av olika hykulörer som ogillar det.

Och nej, sjömansbiff är inte samma sak....
;)

Maria sa...

inte finska pinnar heller *ler*