2007-07-26

forskat en smula

Efter att ha hört en hel del om trilog-predikan på Nyhemsveckan (Ulf Ekman, Oasrörelsens Hans Weichbrodt och en pingstpastor jag inte känner till), och läst en massa om och inför Oas i Skövde, började jag forska lite runt Oasrörelsen. Jag har inte riktigt engagerat mig, inte orkat bli upprörd över vad som uppenbart är mer hänsynstagande till kvinnoprästmotståndare än till kvinnliga präster, men nu blev jag till slut tillräckligt nyfiken.

På hemsidan listas en hel massa människor i olika egenskaper. Det finns medarbetare, ledarskap, inspiratörer och teologiska rådgivare. Både kvinnor och män, men så vitt jag kan se inte en enda kvinnlig präst (trots att det från oas-håll ofta hävdas att det finns många kvinnliga präster med på deras möten, är dessa följaktligen inte representerade överhuvudtaget i någon officiell roll). Många av de manliga prästerna är kända kvinnoprästmotståndare, och när jag grävde ytterligare lite mer visade sig samtliga präster (jag kan ha missat någon), utom Hakon Långström, ha skrivit på Yngve Kalins prästdeklaration mot välsignelse av partnerskap. Och bland talare och seminariehållare i Skövde återfinns dekaner inom Svenska kyrkans fria synod och personer engagerade i Frimodig kyrka.

Guilt by association, kanske någon tycker, men för mig blir det för många indicier som pekar åt samma håll. För mig är lojalitet med kyrkans ordning enormt viktigt, och för mig blir då konsekvensen att jag inte vill stödja ett sammanhang där så många verkar, i mina ögon, ha en annan mening. Andra kan välja till eller från som de vill, Kristus finns garanterat även hos Oas. Men jag kommer inte sätta min fot där, tyvärr.

12 kommentarer:

Karin sa...

Precis så.

kantorn sa...

Jag sökte nyligen jobb som verkade passa mig men sen jag fick veta att där fanns Oas-engagemang så drog jag öronen åt mig och ville inte dit.
Hellre arbetslös än att kämpa med detta. Men så fick jag inte jobbet heller. Kan berott på min tydliga åsikt i ämnet

Maria sa...

klokt, kantorn. aldrig bra att medvetet söka sig till ett ställe där man vet att man kommer råka i konflikt.

Karin sa...

Fast jag tror ändå du hade behövts där, kantorn. Som motvikt, men jag förstår dig mycket väl.

Anonym sa...

Demokrati som är kyrkans ordning, förutsätter att man får ha olika meningar och åsikter. Tycker du är demokratifientlig och ilojal mot kyrkans ordning.

Maria sa...

Jaja, men så har vi ju aldrig haft samma åsikt om någonting, Nineve, så det får du väl tycka då.

Anonym sa...

Maria - seriöst? du är inte för demokrati och åsiktsfrihet?

Maria sa...

Nineve:
Jo.
Men min erfarenhet av att diskutera med dig har lärt mig att det är rätt så meningslöst. Du kommer tolka vad jag än säger som att jag är precis som du hoppas att jag ska vara, och anstränga dig för att provocera så mycket du kan. Därför tänker jag varken förklara mig för dig eller fortsätta svara på dina inlägg.

Z sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Z sa...

Fast precis dagen efter att jag skrev min förra kommentar fick jag två sjyssta kommentarer från Nineve på min blogg :)

Maria sa...

trevligt!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.