2007-07-01

spela mera spel

Kvällen förflöt med mer spel. Lilla lillasyster, två av makens vänner, maken och jag spelade Ticket to Ride. Jag vann inte. Dumt spel.

Men grejen med sällskapsspel är ju att man har så trevligt under tiden. Retas lite, skvallra lite, stressa de andra, prat och skratt. Gärna lite glass. Mm, det är mysigt att spela spel, men det måste vara bra, smarta spel med många olika variabler, annars är det lika bra att lägga ner låtsandet och bara ägna sig åt sötsaker och snackande. Och det är ju inte illa heller.

I morgon är det söndag, och det är andra söndagen i rad som jag inte jobbar. Konstigt. Ska nog gå på kvällsmässa här.

2 kommentarer:

håkan sa...

Se kommentar till ditt förra inlägg!

Maria sa...

Då svarar jag väl här då ;o)

Ja, Ticket to Ride är jättebra. En av de stora fördelarna med det är att det är snabbt och lätt att komma igång med, inga krångliga regler direkt, fast det tar lite tid. Men man kan välja nivå, bara bygga, eller bygga och sabotera... Och om det är lite för turbaserat, ska Ticket to Ride Europe vara mer skicklighet, vad jag har hört.

Annars är ju Carcassonne (i alla varianter, faktiskt, men mest originalet) också ett jättebra förstaspel. Andra kuliga: Alhambra, Tuvalu, Kingdoms, Settlers of Catan, Elfenland...
Ja, allt som har fått Speil des Jahres-priset, helt enkelt (ja, jag är en snobb), och andra spel i den stilen.

Ha kul!