2007-07-02

semesterläsning

Jag tillhör generellt inte den stora skaran av semester-deckar-läsare. Jag läser mycket, snabbt och gärna, men fastnar liksom inte riktigt för deckare. För att min hjärna ska varva ner och kärleken till läsandet i allmänhet ska kicka igång krävs det antingen:
1. Tjock serie med riktigt bra och välskriven fantasy eller science fiction. Måste vara åtminstone en trilogi, och jag gillar inte att vänta, så serien ska vara färdigskriven när jag börjar.
2. En dunderbra bok av vilken sort som helst. Bra språk är en prioritet, välskrivna karaktärer och humor också.
3. Riktigt soppiga romantiska historiska romaner. Inte ända "nere" på Harlekin/Sandemo-nivå, men inte långt ifrån. Det ska gå snabbt att läsa och helst dessutom utspela sig i en exotisk miljö. Inte finkultur på något sätt, men mycket avkopplande, på samma sätt som en trilla-på-arslet-komedi är välgörande då och då, men det är Kieslowski som hjälper mig bli en bättre människa.

Ända sedan jag var femton-sexton har jag läst lika mycket böcker på engelska som på svenska, så språket spelar inte riktigt roll, men dåligt översatta/skrivna böcker går bort omedelbart. Nästan tur, efterosm utbudet av framförallt kategori ett och tre är så mycket större på engelska.

Nä, slut med skrivandet, åter till den skotske lairden och hans ovilliga brud *ler* Men bok-rekommendationer mottages gärna!

4 kommentarer:

Miriam W Klefbeck sa...

Håller med dig om "nästan-slask"-romanerna. Inget är bättre än en riktig romantisk skröna i hängmattan!

Jag vet att du skrev att deckare inte är din grej - men har du provat Maisie Dobbs? Gå in på min blogg www.storasysterivassen.blogspot.comoch läs mer!

/Storasyster M

Anonym sa...

Inte för att den precis passar in i några av dina tre kategorier, men mycket välskriven med ett vackert språk är den: "Hon går genom tavlan, ut ur bilden" av Johanna Nilsson. Läs! (borde dessutom bli obligatorisk på högstadiets eller gymnasiets svenskaundervisning - på pga bra språk och på ämnet).

Anonym sa...

Har du läst Jeanette Winterson? Jag läser just nu "The Lighthousekeeper" (Fyrvaktaren). Otroligt bra språk, poetiskt och kanske inte alldeles enkelt (?), parallella berättelser och verkligen en bok att drömma sig bort i.

Maria sa...

Tack, anonym och Anna! Båda värda att kollas upp.